Březina: Méně peněz na dopravu by bylo pro Prahu ranou pod pás

Karel Březina

Karel Březina Zdroj: 7 Petr Topic

sal
Ministr dopravy Pavel Dobeš poslal pražskému primátorovi Bohuslavu Svobodovi oficiální dopis, v němž jej informoval o tom, že v případě přijetí návrhu ministerstva financí na zkrácení rozpočtu resortu dopravy na rok 2012 o dalších 15 miliard korun, nebude Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) schopen dostát svým závazkům vůči Praze a garantovat prostředky na údržbu a rozvoj komunikací, které dočasně slouží jako náhrada nedokončeného Pražského okruhu. Dopis na magistrátu pochopení nenašel.

„Vůči Praze a jejím obyvatelům je to nesmírně nezodpovědné. Ministerstvo financí chce rozpočtovým určením daní připravit Prahu o několik miliard korun a tento případný krok by byl další ranou pod pás. V žádném případě se s tím nesmíříme a uděláme vše proto, abychom tuto hrozící katastrofu odvrátili,“ odmítá návrh první náměstek primátora Karel Březina.

Razantní snížení rozpočtu ministerstva dopravy na rok 2012, které navrhuje ministerstvo financí, by podle Březiny Praze způsobilo obří potíže a ohrozilo by klíčové stavby. „Jednoznačně tento plán odmítáme, důsledky pro Prahu i Pražany by byly fatální. Ministerstvo dopravy zpožďuje obchvatové stavby a teď nechce přispět ani na údržbu komunikací, které tyto stavby pro tranzitní dopravu nahrazují,“ dodává Březina.

Zastavila by se i příprava akcí, které jsou klíčové pro funkčnost dopravy na území hlavního města. Jde především o výstavbu R1 511 Běchovice – D1 a důležité železniční stavby.

Kromě staveb, které jsou klíčové pro tranzitní dopravu, si Praha financuje velké dopravní stavby, na rozdíl od běžného modelu v zahraničí, pouze z vlastního rozpočtu bez přispění státu. Teď však podle Březiny hrozí, že ty stavby, za které nese zodpovědnost stát, budou výrazně opožděny, což by dopravě v Praze způsobilo velké problémy.