ČD Cargo založilo dceru pro přepravu aut po železnici

auta, export

auta, export Zdroj: profimedia.cz

Nákladní železniční dopravce ČD Cargo se nadechuje k expanzi na Východ. Za tím účelem před několika dny založil dceřinou společnost ČD Interport. „Je to zasilatelská společnost, která se zaměří na poskytování komplexních logistických služeb pro sektor automotive, zejména pak na přepravy pro automobilový průmysl ze západní Evropy na Východ a zpět,“ uvedl mluvčí carga Zdeněk Větrovec.

Podle Větrovce má ČD Cargo volné vagony i lokomotivy, které bude nová firma využívat. Půjde s nimi například do tendrů evropských automobilek, z nichž má řada montovny v Rusku. ČD Cargo se tak bude snažit o změnu přepravních proudů v automobilovém průmyslu, které z valné většiny plynou na Východ a zpět přes Polsko.

ČD Cargo má v nové firmě podíl 51 procent, zbytek drží Interport Partners Group se sídlem na pražském Žižkově. Nejzajímavější jsou ovšem její aktivity na východním Slovensku, kde v obci Haniska vlastní železniční terminál s přímým napojením na širokorozchodnou kolejovou síť na Ukrajině, potažmo v Rusku. V dobách socialismu se tam překládaly pro tehdejší Mototechnu vozy značek Volha, Lada nebo Moskvič, dnes tudy proudí díly a auta například od skupiny Volkswagen.

Majitelem Interport Partners Group, menšinového podílníka v ČD Interport, je podle obchodního rejstříku přes nejrůznější společnosti zlínský podnikatel Florián Kudělásek. Do ČD Intersport nepřejde žádná nynější činnost ani majetek carga. Dcera by ale měla přinášet ztrátovému cargu zisk.

Česká železniční společnost se tak částečně snaží naplnit dlouhodobé plány na ovládnutí linek mezi západní Evropou a Ruskem. Léta přitom existují plány na propojení českého a slovenského železničního carga, několikrát dokonce stvrzené premiéry obou zemí. Fúze je ale zatím v nedohlednu, stejně sešlo z velikášských plánů na odkup polského státního carga.

Milan Chovanec: Doprava si zaslouží vlastní ministerstvo