Centrální řízení železnic v Čechách přijde na 14 miliard korun

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Archiv Euro

Správa železniční dopravní cesty rozjíždí akci, která se svými náklady vyrovná největším tuzemským dopravním stavbám. Železničáři chystají připojení tisíců kilometrů tratí v Čechách na centrální dispečink v Praze, odkud se bude provoz řídit. To si v následujících letech vyžádá až 14 miliard korun. Stát přitom počítá s tím, že většinu nákladů pokryjí evropské fondy.

„Rozhodně jde o velmi dobře investované peníze, protože dálkové řízení za podpory moderních technologií zvyšuje bezpečnost, plynulost a efektivnost dopravy,“ uvedl mluvčí správy železnic Marek Illiaš.

Na Prahu se postupně napojí 2200 kilometrů tratí, první tři tendry se už rozběhly minulý týden. Stát v nich hledá firmy, které natáhnou nové kabely včetně optických, zajistí kamerové systémy na tratích a instalují potřebné technologie ve stanicích, například ohřevy výhybek. K tomu je třeba vybavit dispečerské sály v centrále, která od jara roste v Praze na Balabence.

Největší náklady se očekávají u úseku Kolín – Kralupy nad Vltavou

Za celkem 316 milionů korun by měly být do roku 2016 připojeny například stanice Velim, Pečky, Poříčany, Český Brod, Úvaly, Praha Libeň nebo Praha Masarykovo nádraží. Další tendry se týkají úseků Kolín – Česká Třebová (231 milionů) a Olbramovice – Praha Uhříněves (125 milionů).

„Zahájení provozu se předpokládá v roce 2016, kdy budou postupně na řídicí centrum napojovány první tratě. V plném provozu, jehož spuštění se předpokládá v roce 2020, bude na jedné směně řídit železniční dopravu na 130 profesionálně vyškolených dispečerů,“ doplnil Illiaš. Mimo dohled dispečerů zůstanou v Čechách pouze místní tratě. To bude mít dopad na zaměstnanost na dráze. Jediný dispečer nahradí desítky provozních zaměstnanců kolem trati. To se týká především výpravčích.

Do 2020 odejde 1274 lidí

Správa železnic úsporu zaměstnanců do roku 2020 vyčíslila přesně na 1274 lidí, počítá se přitom hlavně s odchody do důchodu. Podobný centrální dispečink pro Moravu už několik let funguje v Přerově. Je ale mnohem menší než ten budovaný v Praze. Řídí se odsud na 300 kilometrů hlavních moravských tratí.

Šraňky s klikou končí
Oblast kolem řeky Lužnice brzy přijde o jednu ze svých ikon. Tou jsou pro řadu turistů a vodáků ručně ovládané závory. Správa železnic ale nyní na trati České Velenice – Veselí nad Lužnicí chystá modernizaci všech přejezdů, lidskou bdělost a sílu rukou nahradí automaty za celkem 50 milionů korun. Výměna by se měla uskutečnit během příštího roku.