České dráhy chystají obří nákup až devadesáti nových lokomotiv. Padnou na to miliardy

České dráhy, ilustrační foto

České dráhy, ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Pražské hlavní nádraží
Václav Nebeský
3
Fotogalerie

Pandemie koronaviru sice způsobuje velké finanční ztráty také železničním dopravcům, nákupní apetit Českých drah ale nenarušila. Dopravce chce na trhu poptat až devadesát nových lokomotiv pro vnitrostátní dálkovou dopravu. Investice by se měla pohybovat kolem devíti miliard korun. Záměr drah už schválila dozorčí rada podniku, učinit tak musí ještě řídící výbor společnosti, který zasedne v pondělí 4. května. Informaci o jednom z největších nákupů Českých drah v 21. století potvrdil pro deník E15 generální ředitel státního podniku Václav Nebeský.

Tendr má několik specifických parametrů. Lokomotivy budou například muset vyvinout rychlost až dvě stě kilometrů v hodině. „Bude to rámcová zakázka na osm let na dodání vícesystémových elektrických lokomotiv. Čtyřicet lokomotiv nakoupíme určitě, na dalších padesát se vztahuje opce,“ uvedl Nebeský.

Ještě loni dráhy plánovaly nakoupit 65 lokomotiv, přičemž část z nich měla dosahovat rychlosti až 230 kilometrů v hodině. Tento plán dopravce přehodnotil. Lokomotivy na rychlost 230 kilometrů, které jezdí do zahraničí, chtějí dráhy získat dalším tendrem. Ten dnes ale není aktuální.

„Důvodem změny je, že si nemůžme do budoucna dovolit tříštit naši flotilu. Čím méně typů vozidel budeme mít, tím lepší získáme podmínky pro údržbu i provoz,“ vysvětlil Nebeský revidované plány na rozšíření flotily. „V ideálním případě by měly dorazit první lokomotivy v roce 2024 nebo 2025,“ doplnil. Využití opce bude záležet na tom, kolik zakázek dráhy získají.

Cena jedné lokomotivy může přesáhnout sto milionů korun, celková invetice drah by se tak blížila deseti miliardám korun a zařadila se k vůbec největším za posledních mnoho let. Kromě vlastních příjmů chce dopravce výdaj financovat kombinací peněz z již realizovaných úvěrů a dluhopisů. Cenu lokomotiv navýší i požadavek na bezpečnostní systém ETCS, který dokáže v krajním případě převzít kontrolu nad řízením vlaku.

České dráhy budou novými lokomotivami postupně nahrazovat ty současné dožívající, například ty řady 163 s označením Pershing. „Některé jsou staré přes čtyřicet let a nejdou zrekonstruovat,“ dodal Nebeský.

Dopravce v současnosti postupně obnovuje provoz, který významně omezila mimořádná situace způsobená pandemií. Zatímco loni dráhy přepravily rekordních 182 milionů cestujících, letos jich může ubýt i čtvrtina, připouští Nebeský.