„Je to dáno nedostatkem vhodných lůžkových a lehátkových vozů a nízkou rentabilitou tohoto spojení,“ tvrdí mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Na tratě do Bulharska nasazovaly dráhy zastaralé lůžkové vozy z poloviny osmdesátých let, které nemají klimatizaci, elektrické zásuvky ani uzavřený systém WC. Dráhy jich mají patnáct, všechny přitom chtějí do dvou let vyřadit z vozového parku.
„Jejich náhrada novými komfortními vozy je v současnosti ekonomicky nevýhodná. Je třeba si uvědomit, že tyto vozy jsou v provozu pouze asi tři měsíce v roce a po zbytek roku jsou odstaveny a nepoužívají se,“ doplnil Šťáhlavský. Podle něj se dráhy chtějí soustředit na dvě zbylé sezonní linky do chorvatského Splitu a černohorského Baru. Tam by se cestující měli v létě dočkat pohodlnějších lůžkových vozů s klimatizací, které celoročně jezdí na delších linkách po střední Evropě.
Spoj do Splitu bude jezdit stejně jako letos dvakrát týdně, ale není to tradiční autovlak Jadran Express. Ten byl zrušen už v roce 2009, dráhy na tradici navázaly letos jediným přímým lůžkovým vozem. Cesta do Splitu mu trvá 24 hodin. Vagon do Baru jezdí v létě čtyřikrát týdně, neboť jej většinu trasy táhne rychlík Avala končící v Bělehradu.
Zajímavostí příštího grafikonu dálkových linek je ruský luxusní vlak Moskva – Nice. Napříč republikou mezi Bohumínem a Břeclaví jezdí sice už dva roky, veřejnosti ale zůstal víceméně utajen. Letos poprvé figuruje v českém jízdním řádu a ČD na něj budou prodávat lístky. O detailech ale zatím teprve jednají s ruskou stranou.