České dráhy ruší přímé vlaky do Bulharska

Vlakové nádraží v bulharském Burgasu (ilustrační foto)

Vlakové nádraží v bulharském Burgasu (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-SA 3.0: Nils Oberg: Wikimedia

Ještě začátkem letošních prázdnin si České dráhy (ČD) libovaly, jak se jim daří plnit přímé letní spoje do Burgasu a Varny. Především Burgas byl prý téměř vyprodán už koncem června. Teď je ale všechno jinak. Příští léto se Češi vlakem k Černému moři bez přestupu nedostanou, dráhy přímé vozy ruší.

„Je to dáno nedostatkem vhodných lůžkových a lehátkových vozů a nízkou rentabilitou tohoto spojení,“ tvrdí mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Na tratě do Bulharska nasazovaly dráhy zastaralé lůžkové vozy z poloviny osmdesátých let, které nemají klimatizaci, elektrické zásuvky ani uzavřený systém WC. Dráhy jich mají patnáct, všechny přitom chtějí do dvou let vyřadit z vozového parku.

„Jejich náhrada novými komfortními vozy je v současnosti ekonomicky nevýhodná. Je třeba si uvědomit, že tyto vozy jsou v provozu pouze asi tři měsíce v roce a po zbytek roku jsou odstaveny a nepoužívají se,“ doplnil Šťáhlavský. Podle něj se dráhy chtějí soustředit na dvě zbylé sezonní linky do chorvatského Splitu a černohorského Baru. Tam by se cestující měli v létě dočkat pohodlnějších lůžkových vozů s klimatizací, které celoročně jezdí na delších linkách po střední Evropě.

Spoj do Splitu bude jezdit stejně jako letos dvakrát týdně, ale není to tradiční autovlak Jadran Express. Ten byl zrušen už v roce 2009, dráhy na tradici navázaly letos jediným přímým lůžkovým vozem. Cesta do Splitu mu trvá 24 hodin. Vagon do Baru jezdí v létě čtyřikrát týdně, neboť jej většinu trasy táhne rychlík Avala končící v Bělehradu.

Zajímavostí příštího grafikonu dálkových linek je ruský luxusní vlak Moskva – Nice. Napříč republikou mezi Bohumínem a Břeclaví jezdí sice už dva roky, veřejnosti ale zůstal víceméně utajen. Letos poprvé figuruje v českém jízdním řádu a ČD na něj budou prodávat lístky. O detailech ale zatím teprve jednají s ruskou stranou.