České dráhy zvýší mzdy o čtyři procenta. I přes to, že se firmě nedaří

Železniční doprava v České republice

Železniční doprava v České republice Zdroj: E15 Michael Tomeš

Železniční doprava v České republice
Železniční doprava v České republice
Železniční doprava v České republice
Železniční doprava v České republice
Železniční doprava v České republice
9
Fotogalerie

České dráhy v příštím roce zvýší většině svých provozních pracovníků tarifní mzdy o čtyři procenta. U dalších zaměstnanců, zejména v manažerských pozicích, bude růst mezd v průměru o tři a 3,5 procenta. Počítá s tím nová kolektivní smlouva, kterou podnik ve čtvrtek uzavřel s odbory. Zvýšení mezd dopravce vyjde na 400 milionů korun. Společnost zaměstnává zhruba 15 tisíc lidí. Průměrná mzda v podniku je aktuálně kolem 39 tisíc korun.

Šéf Českých drah Ivan Bednárik označil výsledek kolektivního vyjednávání za kompromis. "Nikdo od stolu neodchází spokojen. Zachování funkčnosti firmy a sociální smír, tak bych nazval dnešní výsledek," řekl Bednárik. Zároveň připomněl, že současná protikoronavirová opatření a změna cestovních návyků lidí připravila podnik o tržby v řádech miliard korun. Firmě navíc podle Bednárika skokově stoupají externí náklady. "To pochopitelně limituje možnosti zaměstnavatele zvyšovat platy a rozšiřovat benefity,“ dodal.

Bez výraznějších změn zůstane většina podmínek a benefitů pro zaměstnance. Jedinou výraznější změnou je zkrácení dovolené o jeden týden na celkových pět u přibližně 4200 pracovníků, kteří bezprostředně nezajišťují provoz vlaků. Pokud ale zaměstnanec dovolenou v daném roce vyčerpá, bude mít možnost v posledním čtvrtletí čerpat ještě týden placeného volna. S úpravami kolektivní dohoda počítá také u kondičních ozdravných pobytů u skupiny zaměstnanců, kteří nenesou největší zodpovědnost za bezpečnost vlakové dopravy. "To nám pomůže lépe plánovat práci a zvýšit efektivitu,“ vysvětlil Bednárik

Dráhy tak zvýší mzdy i přes současné ztráty způsobené koronavirovou krizí. Vloni celá skupina zahrnující osobního i nákladního dopravce a další dceřiné podniky hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun. V prvním pololetí letošního roku pak skupina skončila ve ztrátě 217 milionů korun.

Video placeholde
Modernizace trati Kladno – Kladno-Ostrovec • Youtube Správa železnic