České dráhy zvýšily zisk, osobní doprava ale prohloubila ztrátu
K celkovému zisku tak modrou skupinu táhne hlavně prodej majetku a zlepšení v nákladní dopravě. Do pololetních výsledků se například promítá prodej pozemků u Masarykova nádraží v Praze za více než 200 milionů.
Nákladní doprava pod střechou dceřiné společnosti ČD Cargo zdvojnásobila čistý zisk na 427 milionů. To je dáno především snižováním nákladů, pomohl také administrativní zásah ministerstva dopravy, které snížilo od letoška poplatek za užití kolejí pro jednotlivé vozové zásilky. Cargo tak za rok ušetří zhruba 180 milionů.
Firma ale ztrácí podíl na trhu. Tržby klesly o dvě procenta (116 milionů) a výkony měřené v tunokilometrech o procento. Vedení Carga se proto zaměřuje na expanzi do zahraničí, především Polska, Maďarska a Slovenska. V červenci společnost zaznamenala rekordní přepravy v Polsku, když na tamním trhu převezla přes 200 tisíc tun.
Ani osobní doprava však nepřináší pouze špatné zprávy. „Našich služeb využilo přes 85,6 milionu lidí a přepravní výkon se zvýšil o dvě procenta,“ uvedl šéf drah Pavel Krtek. Rychle se podle něj rozvíjejí integrované dopravní systémy kolem velkých měst, kde dráhy zaznamenaly růst tržeb o čtyři procenta. Za ztrátou tak stojí především rostoucí osobní a sociální náklady, výdaje na údržbu a odpisy za nová vozidla. Zejména kvůli bobtnajícím osobním nákladům se dá letos očekávat tvrdší kolektivní vyjednávání o smlouvě s odbory na příští rok.