České turbolety zajistí dopravu na estonské ostrovy

L-410 společnosti Transaviabaltika

L-410 společnosti Transaviabaltika Zdroj: Igor Dvurekov, Wikimedia Commons

L 410 z Aircraftu Industries
L 410 z Aircraftu Industries
L 410 z Aircraftu Industries
Výroba letadel v kunovické továrně Aircraftu Industries
Výroba letadel v kunovické továrně Aircraftu Industries
9
Fotogalerie
Cestující na dva největší estonské ostrovy Hiiumaa a Saaremaa začaly přepravovat české letouny L-410. Stroje provozované litevskou společností Transaviabaltika zajišťují na oba ostrovy celkem 12 zpátečních letů týdně, linky dotuje estonská vláda.

Lety odstartovaly 20. června. Z Tallinnu letadla do měst Kärdla na Hiiumaa a Kuressaare na největším estonském ostrově Saaremaa odlétají každý všední den ráno a ihned se vracejí do estonské metropole. Druhý zpáteční let je naplánovaný na odpoledne. O víkendu se počet letů snižuje na sobotní ranní a nedělní odpolední rotaci.

Za třicetiminutový let na Hiiumaa pasažéři zaplatí 25 eur, cesta na ostrov Saaremaa trvá o deset minut déle a je o euro dražší. Estonské ministerstvo dopravy kratší linku dotuje částkou 1520 eur za zpáteční let, za delší spojení platí 1980 eur.

OBRAZEM: letouny L-410

Transaviabaltika na linky nasazuje dva kunovické letouny L-410 z konce 80. let. v úpravě pro 19 cestujících. V případě zájmu místních úřadů může nasadit i rychlejší a pohodlnější letoun Jetstream 32.

Letecké spojené na estonské ostrovy v minulosti provozovala místní společnost Avies. Ta ale loni zbankrotovala, a i když zajišťovala provoz na svých linkách, na začátku dubna ji estonský letecký úřad pozastavil povolení k provozování letů kvůli podezření z porušování bezpečnostních předpisů. Od té doby byly Hiiumaa a Saaremaa bez leteckého spojené s pevninou.

Transaviabaltika na dotované linky získala tříletý kontrakt, který vyprší 31. května 2019. V roce 2018 pak vláda vypíše výběrové řízení na nového provozovatele.

Linku za Tallinnu do Kuressaare využilo loni 12 tisíc cestujících. Poptávka během léta je znatelně vyšší, v sezóně Avies na této trase přepravila okolo 1300 cestujících měsíčně. Data pro linku do Kärdly nejsou k dispozici, podle údajů ze studie Technické univerzity v Tallinnu ale bývají během léta na této trase letenky pravidelně vyprodané.