Čína zvažuje spojení svých největších aerolinek. Ovládne asijské nebe?

Airbus A380 aerolinek China Southern na letišti v Hongkongu

Airbus A380 aerolinek China Southern na letišti v Hongkongu Zdroj: Maarten Visser, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Čína uvažuje o propojení svých největších leteckých dopravců Air China, China Southern a China Eastern. Píše to agentura Bloomberg s odvoláním na své zdroje. Pokud se plán, který je součástí širší reformy čínských státních firem, nakonec realizuje, vznikly by jediné asijské aerolinky s více než tisícovkou letadel, které by tak co do velikosti zaostávaly jen za americkou velkou trojkou.

V tuto chvíli je na stole plán na spojení nákladní dopravy tří aerolinek, ty už oslovily příslušné antimonopolní úřady, aby se k němu předběžně vyjádřily, řekli Bloombergu lidé obeznámení se situací.

O probíhajících jednáních o sloučení nákladní dopravy už v červnu informovala státní agentura Nová Čína. Zatímco tehdy byla řeč o spojení Air China, China Southern a tchajwanské China Cargo Airlines, společného podniku China Eastern a rejdařské firmy COSCO, nyní se diskutuje i o dalších možnostech, včetně spojení osobní dopravy za přímé účasti China Eastern či úplného sloučení nejméně dvou ze tří dotčených dopravců.

Graphical visualization of Znh

Zpráva vyvolala prudký růst akcií aerolinek. China Southern posílily o 12 procent, Air China o 7,8 procenta a China Eastern o pět procent. Chian Souther a Air China následně v hlášeních pro burzu uvedly, že nemají od svých vlastníků informace o žádných podobných jednáních. China Eastern zprávu nekomentovaly.

Regionální obr

Trojlístek čínských aerolinek patří i odděleně mezi lídry trhu. China Southern jsou největšími asijskými aerolinkami co do velikosti flotily a počtu přepravených cestujících, Air China jako vlajkový dopravce dominují letecké dopravě z Pekingu a China Eastern jsou největším hráčem v Šanghaji, čínské finanční metropoli .

Spojením těchto aerolinek by vznikla společnost prakticky ovládající leteckou dopravu v regionu, který se podle odhadů výrobců letadel Airbus a Boeing během dvou dekád stane největším trhem na světě.

Podnik vzniklý sloučením Air China, China Southern a China Eastern by jako jediný v Asii disponoval více než tisícovkou letadel. Zařadil by se tak hned za americké obry American Airlines, Delta Air Lines a United Airlines a nechal daleko za sebou všechny evropské dopravce, z nichž největší Lufthansa provozuje zhruba šesti sty strojů.