V tuto chvíli je na stole plán na spojení nákladní dopravy tří aerolinek, ty už oslovily příslušné antimonopolní úřady, aby se k němu předběžně vyjádřily, řekli Bloombergu lidé obeznámení se situací.
O probíhajících jednáních o sloučení nákladní dopravy už v červnu informovala státní agentura Nová Čína. Zatímco tehdy byla řeč o spojení Air China, China Southern a tchajwanské China Cargo Airlines, společného podniku China Eastern a rejdařské firmy COSCO, nyní se diskutuje i o dalších možnostech, včetně spojení osobní dopravy za přímé účasti China Eastern či úplného sloučení nejméně dvou ze tří dotčených dopravců.
Zpráva vyvolala prudký růst akcií aerolinek. China Southern posílily o 12 procent, Air China o 7,8 procenta a China Eastern o pět procent. Chian Souther a Air China následně v hlášeních pro burzu uvedly, že nemají od svých vlastníků informace o žádných podobných jednáních. China Eastern zprávu nekomentovaly.
Regionální obr
Trojlístek čínských aerolinek patří i odděleně mezi lídry trhu. China Southern jsou největšími asijskými aerolinkami co do velikosti flotily a počtu přepravených cestujících, Air China jako vlajkový dopravce dominují letecké dopravě z Pekingu a China Eastern jsou největším hráčem v Šanghaji, čínské finanční metropoli .
Spojením těchto aerolinek by vznikla společnost prakticky ovládající leteckou dopravu v regionu, který se podle odhadů výrobců letadel Airbus a Boeing během dvou dekád stane největším trhem na světě.
Podnik vzniklý sloučením Air China, China Southern a China Eastern by jako jediný v Asii disponoval více než tisícovkou letadel. Zařadil by se tak hned za americké obry American Airlines, Delta Air Lines a United Airlines a nechal daleko za sebou všechny evropské dopravce, z nichž největší Lufthansa provozuje zhruba šesti sty strojů.