Číňané chtěli supermoderním elektromobilem konkurovat Tesle, dnes jsou před krachem
Společnost Faraday Future chtěla být důstojným soupeřem amerického výrobce elektromobilů Tesla. Poslední zprávy ale ukazují, že na tom po finanční stránce není vůbec dobře.
O značce Faraday Future jsme prvně slyšeli v lednu minulého roku na veletrhu CES v Las Vegas, kde se uvedla konceptem elektrického sporťáku FFZERO1. O rok později přivezla na stejné místo crossover do zásuvky, jenž měl jako první pod hlavičkou automobilky vstoupit do sériové produkce.
Jenže od té doby to se stavbou výkonných sporťáků příliš šťastně nevypadá. Sešlo i z velkorysých plánů stavby obřího výrobního komplexu v Nevadě, namísto něj značka potvrdila, že s produkcí aut začne v menších prostorách. Stavba je ale nyní zastavena zcela. Navíc se objevily informace o neuhrazených závazcích a podaných žalobách.
Soud už před časem rozhodl o zmrazení účtů Ťia Jüe-tchinga, jenž je lídrem skupiny, pod níž Farady Future spadá. Zprávy o nesrovnalostech přiživila i desítka bývalých zaměstnanců automobilky, která se ji rozhodla opustit kvůli jejím obchodním praktikám a finančním problémům. Není divu, že je společnost umístěna na černou listinu Čínské obchodní banky, jež také stojí za stopnutím stavby gigatovárny.
Koncern čínského obchodníka dluží podle posledních informací přibližně 53,6 milionů liber (v přepočtu 1,57 miliardy českých korun), jiné zdroje a bývalí zaměstnanci zase říkají, že dluh už narostl na několik miliard. Tamní média už mají jasno: projekt se slibnými ambicemi brzy skončí.
Je to velká škoda, zvláštně vzpomeneme-li na fakt, že technika Farady Future fungovala slušně. Vždyť legendární horu Pikes Peak v Coloradu zvládl prototyp čínského výrobce zdolat o 23 sekund rychleji než Tesla Model S P90D. Z tohoto velkého souboje však zdá se nic nebude. I když připomeňme, že i s financemi Tesly se pojí mnoho nesrovnalostí, přesto má i nadále plnou podporu zákazníků i věřitelů.
Podívejte se na čínský model Faraday Future FF91: