ČSA dále škrtají, zbaví se třetiny letadel i některých pilotů

Boeingy 737 u ČSA definitivně skončí

Boeingy 737 u ČSA definitivně skončí Zdroj: Stepan Bruner

Restrukturalizace Českých aerolinií (ČSA) je dva roky po výměně vedení u konce, píše dnešní deník Dnes. Podle jeho informací by na konci letošního roku mělo ve firmě pracovat 1400 zaměstnanců a po roce 2012 zůstane v provozu nanejvýš 26 letadel namísto 39, která byla ve flotile na konci loňského roku.

„Na konci letošního roku se už České aerolinie dostanou v zásadě do stavu, jak určil restrukturalizační plán. Příští rok už bude především ve znamení zklidnění,“ řekl listu prezident společnosti Miroslav Dvořák.

Podle něj je jasné, že dopravci po roce 2012 zůstane 19 airbusů. Firma zatím definitivně nerozhodla, co udělá s flotilou sedmi menších turbovrtulových letadel ATR 42 na krátké tratě. Těm končí příští a přespříští rok leasing. Jednou z variant je prodloužení pronájmu, což je podle Dvořáka nejpravděpodobnější řešení, ale ještě není rozhodnuto. O nákupu nových malých letadel zatím firma nerozhodla.

Z flotily také podle informací deníku zmizí sedm boeingů, které bude firma postupně prodávat. U nich končí leasing, společnost je získá do svého majetku a následně prodá.

Taková redukce flotily se nelíbí prezidentu Českého sdružení dopravních pilotů (CZALPA) Filipu Gasparovi. „V plánu se mluví o 27 letadlech, teď to vychází o letadlo méně. A to nemluvím o nutné rezervě na provoz,“ podotýká. Plán podle něj počítal i s více piloty, než teď vedení uvádí.

O osudu ATR se zatím nerozhodloO osudu ATR se zatím nerozhodlo|E15, Stepan BrunerO osudu letadel ATR 42 se zatím nerozhodlo, možný je další pronájem

Dvořák však taková slova odmítá. Plán se prý plní přesně tak, jak ho schválila vláda. Plán není veřejný, nelze tak říct, zda mají pravdu piloti či vedení. Do konce restrukturalizace má z firmy odejít ještě nejméně 30 pilotů a odpovídající počet letušek. ČSA se v roce 2009 ocitly na pokraji krachu, když provozní ztráta přesáhla 3,5 miliardy korun. Pomohla jim mimo jiné státní pomoc ve výši 2,5 miliardy korun. Po nástupu nového prezidenta Miroslava Dvořáka a výrazném osekání nákladů se ztráta loni snížila na 324 milionů korun. Šetření spočívá především v omezování sítě linek a propouštění lidí.