„Nové kolektivní smlouvy byly podepsány se mzdovým řádem, který byl odborovým organizacím prezentován v červnu letošního roku,“ uvedl mluvčí Daniel Šabík. Po ročních sporech přistoupili na návrh koaliční smlouvy i letušky a stevardi ČSA. „V kolektivní smlouvě s jejich odborovou organizací (OOPL) se upravila pravidla pro plánování služeb,“ dodal Šabík.
Podle informací místopředsedkyně OOPL Terezy Löffelmanové z minulého týdne bude podle nové dohody letošní snížení platů letušek kompenzováno jejich částečným růstem. Základní mzda se tak zvýší téměř o čtyři tisíce korun proti dosavadnímu stavu.
Hlavní změnou v dohodě s posádkami letadel je podle ní bod, který letuškám zaručí minimálně 55 odlétaných a tedy i zaplacených letových hodin a zároveň i zvýšení taxy za odpracovanou letovou hodinu.
Transparentní propouštění
Plat běžných letušek by se tak podle odborů měl zvýšit o více než 13 procent a v případě vedoucích kabin o více než desetinu. Kromě toho obsahuje kolektivní smlouva dohodu o transparentnějším systému propouštění, kdy by měl zaměstnavatel více zohledňovat zájemce o dobrovolný odchod dohodou.
Hrubá mzda letušek se po únorovém snížení platů meziročně snížila o více než 10 tisíc korun na 32 300 korun. Jde o průměrnou odměnu v období od února do července a je k ní ještě potřeba přičíst diety a kapesné ve výši devět tisíc, dodaly ČSA.
Letušky a zprvu i piloti důrazně protestovali proti snížení mezd, které po vypršení původní dohody letos v únoru prosadilo vedení aerolinií. Kvůli sporům o výši platů chtěly koncem srpna letušky stávkovat, protest jim ale v předběžném opatření zakázal pražský městský soud.
Firma začala vydělávat
ČSA loni snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy korun při 6,5procentním snížení tržeb na 9,5 miliardy. Letos vedení firmy očekává poprvé po dlouhé době provozní zisk i celkový kladný hospodářský výsledek. Za tři letošní čtvrtletí firma vydělala 374 milionů korun.
Stát v dopravci drží téměř 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent), ve které výhledově získá necelých 50 procent čínská skupina CEFC. Zbylých 2,26 procenta v ČSA drží Česká pojišťovna.