ČSA od podzimu zruší další linky v Evropě

ČSA přestanou létat do Bratislavy.

ČSA přestanou létat do Bratislavy. Zdroj: E15, Stepan Bruner

České aerolinie od konce října s příchodem zimního letového řádu zruší další linky v Evropě. Firma už oznámila svým prodejcům konec linek do Curychu, Bělehradu a italské Boloně, všechny tři destinace už zmizely i z rezervačních systémů, napsal server iDnes.cz.

Server Airlineroute.net informuje o tom, že firma nebude přes zimu provozovat ani spojení do Bordeaux a Marseille ve Francii a skončí také linka do Benátek. Ani jedno z těchto měst není v nabídce v rezervačním systému na zimu, linka do Marseille ale byla už v minulosti provozována jen přes léto jako sezonní, napsal server.

ČSA podle iDnes také končí i s linkou do Tel Avivu, kde prohrála souboj o přepravní práva s Travel Service. V letovém řádu chybí i letos zrušené lety do Káhiry a Damašku.

„České aerolinie pokračují v avizované proměně své dopravní sítě a redukci nejztrátovějších linek. V této souvislosti se rozhodly s platností od zimní sezony dále nenabízet pravidelné letecké spojení do Bělehradu, Curychu a do Boloně. V případě Marseille, Benátek a Bordeaux jde o sezonní linky, proto s jejich provozem společnost počítá do konce platnosti letního letového řádu, v zimě operovány nebudou,“ potvrdila mluvčí ČSA Hana Hejsková.

ČSA na jedné straně linky ruší, na straně druhé zřizuje

Vedení ČSA už dříve avizovalo, že další redukce linek ještě přijde. Podle Hejskové však České aerolinie naopak počítají s tím, že „v nadcházejícím období svůj letový řád rozšíří o další novinky, mezi nimi o další dálkové spoje“, napsal server.

Tyto dálkové spoje jsou ale výsledkem partnerství s arabskou společností Etihad Airways. Díky tomu český dopravce zavede v září přímou linku do Abú Dhabí. Hejsková dnes také oznámila, že za stejnou cenu se cestující dostanou i do hlavního města sousedního emirátu Dubaje. Z Abú Dhabí je tam za 50 minut doveze autobus Etihadu. Do Dubaje přímo z Prahy létají především Emirates. Další vzdálená města, jako je Bangkok, Peking, Kolombo nebo Sydney, jsou ale v letovém řádu ČSA jen díky takzvanému sdílení kódu (code share) s Etihad Airways. České aerolinie totiž nemají žádné dálkové letadlo.

Se zrušením prodělečných linek přijdou cestující z Prahy o některá přímá spojení. Jiný dopravce není například na linkách do Bělehradu a Boloně. Na ostatních alternativa je, ale lze očekávat, že slabší konkurence nebude tlačit dopravce k příliš levným tarifům.

ČSA se v roce 2009 ocitly před hrozbou krachu, když provozní ztráta přesáhla 3,5 miliardy korun. Pomohla jim mimo jiné státní pomoc ve výši 2,5 miliardy. Po nástupu nového prezidenta Miroslava Dvořáka a výrazném osekání nákladů se ztráta loni snížila na 324 milionů korun. Šetření spočívá především v omezování sítě linek a propouštění lidí.