ČSA ztratily v pololetí dvě procenta pasažérů

ilustrační foto

ilustrační foto

České aerolinie přepravily na pravidelných linkách za prvních šest měsíců roku 2,069 milionu cestujících, což je meziročně o dvě procenta méně. Nabízená sedačková kapacita se ovšem v rámci osekávání linek a zmenšování flotily meziročně snížila téměř o pět procent, takže letadla národního dopravce letos létají více obsazená.

V letadlech je v průměru obsazeno téměř 69 procent sedadel, takzvaný load factor se tak oproti loňsku zlepšil o necelé tři procentní body. Load factor ČSA je zhruba evropským průměrem mezi 34 sledovanými firmami. Nejlépe si v tomto směru vedou nizozemské KLM, jejichž letadla byla v pololetí obsazena z 82 procent.

České aerolinie přišly o cestující v prvním čtvrtletí, od dubna hlásí statistiky nárůst. Například v červnu meziročně o 2,2 procenta. Za ostatními aeroliniemi ale výrazně zaostávají. Pokles počtu pasažérů hlásí v pololetí pouze osm společností. Například Lufthansa, která patří v Praze k největším konkurentům ČSA, přepravila v pololetí o 15 procent pasažérů více. Ukrajinské aerolinie mají dokonce třetinový nárůst. Vyplývá to z aktuálních údajů Asociace evropských aerolinií (AEA).

Aerolinky ČSA se v roce 2009 ocitly před hrozbou krachu, když provozní ztráta přesáhla 3,5 miliardy korun. Pomohla jim mimo jiné státní pomoc ve výši 2,5 miliardy. Po nástupu nového prezidenta Miroslava Dvořáka a výrazném osekání nákladů se ztráta loni snížila na 324 milionů. Šetření spočívá především v omezování sítě linek a propouštění lidí. Nyní mají ČSA pro pravidelnou dopravu 38 strojů, s koncem restrukturalizace ale má být flotila zmenšena na 29 strojů. S tím souvisí i propouštění desítek pilotů, kteří před několika týdny proti tomu hodlali protestovat. Vedení firmy je nakonec uchlácholilo slibem lepší komunikace.