Dálniční známky možná skončí, zvažuje se kamerový systém

Dálnice

Dálnice Zdroj: ctk

ČTK
ČTK , vag
Ministerstvo dopravy chce do budoucna zrušit dálniční známky a ušetřit tak na jejich distribuci mezi řidiče. Nahradit je může kamerový systém rozpoznávající registrační značky aut a kontrolující, zdali mají zaplaceno. Uvažuje se i o využití technologie RFID (Identifikace na rádiové frekvenci), která se používá například k označení zboží v obchodech a při bezhotovostních platbách.

Prověřením možností elektronizace časového zpoplatnění se již zabývá Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

Vzorem pro elektronizaci kuponů je podle generálního ředitele SFDI Tomáše Čočka Maďarsko, kde se využívá systém kamerového rozpoznávající registrační značky. „To je elegantní v tom, že odpadá většina distribuce a tisku, popsal výhody šéf státního fondu, který má s redukcí nákladů na distribuci papírových známek problémy.

Snížit cenu za tisk, skladování a zajištění prodeje milionů kuponů se fondu už dvakrát nepodařilo a musel pro neúčast zájemců výběrová řízení zrušit. Zavedením elektronických kuponů by fond mohl ušetřit většinu ze zhruba 250 milionů korun, které na distribuci známek ročně vynakládá.

Jestli je využití podobných technologií v Česku reálné a může být i ekonomicky efektivní, bude zřejmé teprve ze studie proveditelnosti, jejíž výsledky by měly být známé v průběhu podzimu. Jasné zatím je, že stávající systém mýtných bran, který na tuzemské síti vybudovala a provozuje společnost Kapsch, kontrolovat značky všech projíždějících osobních aut neumí.

Využití vybudované infrastruktury by si tak vyžádalo další investice. Jisté ale zatím není ani to, zdali se systém mýtných bran bude provozovat i po roce 2016, kdy skončí smlouva s Kapschem. Uzavřená podle ministerstva dopravy není ani problematika zpoplatnění osobních vozidel podle ujetých kilometrů podobně jako je to u nákladních vozidel a autobusů.

Zrušení známek úřady zvažovaly už dřív
Papírové kupony měly už v minulosti od roku 2011 nahradit takzvané elektronické viněty, které fungují podobně jako palubní jednotky v kamionech a autobusech. Odborníci ale tomuto systému vyčítali finanční nákladnost. Jeho provoz podle tehdejších odhadů měl ročně vyjít na zhruba 1,6 miliardy korun. Loni SFDI na dálničních známkách vybral 3,9 miliardy korun.