Nová trasa D má měřit přes deset kilometrů a měla by obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčí tak zejména lince C. Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a stanicí Pankrác. Vznikla by tak dopravní varianta k Nuselskému mostu, který bude třeba v budoucnu opravit.
Úsek D by měl začít ve stanici Pankrác odbočkou trasy C. Ve stanici by se střídaly vozy tras C a D, ve špičce by jezdily tak, že za dva vlaky trasy C by dopravní podnik vložil souprava z trasy D. Večer a o víkendech by se pravidelně střídaly po jedné soupravě z každé trasy.
Dokument, který budou radní schvalovat, jako výhodu této trasy uvádí, že využívá nynějšího vozového parku metra, stejně tak bude moci využít technické a technologické zázemí metra a systém oprav a údržby. Rovněž nebude nutné ihned stavět nové depo v Písnici, protože vozy budou najíždět z trasy C. Roční provozní náklady trasy by vyšly podle odhadu na 337 milionů korun.
Město na přípravu trasy vydalo k 31. srpnu celkem 513 milionů korun, pro letošek má uzavřeny smlouvy na práce za 151 milionů.