Do čela Air France nastupuje Kanaďan. Odbory zuří a posílají akcie firmy ke dnu

Nový šéf Air France-KLM Benjamin Smith

Nový šéf Air France-KLM Benjamin Smith Zdroj: ČTK

Údržba kormidla letadla Air France
AF, Air France, letadlo
letadlo, KLM
Air France
Boeing 777 Air France
8
Fotogalerie

Do čela Air France-KLM míří nový generální ředitel, jehož úkolem nebude nic menšího než záchrana dlouhodobě ztrátových aerolinek. Už tak nesnadný úkol Benjaminovi Smithovi ještě před nástupem do funkce začínají komplikovat mocné odbory francouzského národního dopravce. V jejich očích má Smith zásadní a nenapravitelnou vadu – je cizinec.

Dlouhé hledání je u konce, mohlo si v uplynulých dnech říci vedení Air France-KLM. Vedoucí post byl neobsazený od května, tehdejší generální ředitel Jean-Marc Janaillac odstoupil poté, co nedokázal zabránit sérii stávek. To ale neznamená, že by Smith byl východiskem z nouze. Jako bývalý prezident Air Canada má v oboru dlouholeté zkušenosti. Jeho jmenování posvětila i francouzská vláda, která v Air France-KLM drží čtrnáctiprocentní podíl.

Smithovy úkoly jsou jasné: dosáhnout dlouhodobé funkční dohody s odbory a obnovit důvěru zákazníků. Zatímco hlavní rivalové Lufthansa a British Airways po mnoha letech stávek už dosáhly se svými odborovými svazy „mírové dohody“, v Air France se nic takového nedaří. Jen od začátku letošního roku stávkovali zaměstnanci francouzských aerolinek dohromady 15 dní.

A odbory nehodlají usnadnit nástup ani novému šéfovi Air France. Přestože Smith se funkce ujme až na konci září, skupina devíti odborových svazů Air France už nyní jeho jmenování kritizuje. „Je nepřijatelné, aby Air France, francouzská společnost od roku 1933, padla do rukou zahraničního šéfa prosazeného konkurenční skupinou,“ uvádějí odbory. Piloti sesterské KLM zašli ještě dále, když oznámili, že v den, kdy Smith poprvé přijde do nového zaměstnání, oni zůstanou doma.

Akcie Air France-KLM v posledním roce:

Smith je totiž nejen prvním šéfem Air France v historii, který není Francouz. Zmínkou o „konkurenční skupině“ odboráři narážejí na to, že Smithovo jmenování podporovaly Delta Air Lines. Ty jsou sice partnerskou společností Air France-KLM v rámci aliance SkyTeam a také menšinovým akcionářem francouzských aerolinek s podílem 8,8 procenta, odbory přesto americkou firmu vnímají především jako konkurenci.

Trhy na pohrůžky odborů již zareagovaly, a to propadem akcií Air France-KLM o čtyři procenta na 8,77 eura. Letos již akcie aerolinek klesly o více než 36 procent. Smithův úkol kvůli tomu jednodušší rozhodně nebude.