Do pražských ulic vyrazila další stovka sdílených vozů. Na trh vstupuje italský Anytime

Flotila sdílených aut společnosti Amytime zatím čítá stovku hybridních vozidel

Flotila sdílených aut společnosti Amytime zatím čítá stovku hybridních vozidel Zdroj: e15 Michal Nosek

Flotila sdílených aut společnosti Amytime zatím čítá stovku hybridních vozidel
Flotila sdílených aut společnosti Amytime zatím čítá stovku hybridních vozidel
3
Fotogalerie

Konkurence na pražském trhu sdílených automobilů zhoustla. Italská firma Anytime v české metropoli začala nabízet stovku hybridních toyot s automatickou převodovkou. Celkový počet vozů ve flotile má do dvou let dosáhnout pěti stovek.

Pro zájemce o krátkodobý pronájem vozu je připravená mobilní aplikace, díky níž proběhne zapůjčení vozu i jeho následné odemknutí a nastartování. „Během posledních let společnost prožívá revoluci v řadě oblastí. Zejména mladí lidé se odklánějí od tradičního konceptu vlastnictví k užívání a přesně o tom je carsharing. Nabízíme proto pronájem vozů na velmi krátké vzdálenosti s minutovou sazbou bez jakýchkoli dalších poplatků,“ řekl ředitel Anytime Carsharing CZ Milan Beutl. V ceně, které startuje na dvou korunách za minutu provozu je zahrnuté pojištění, benzin, parkovné i dálniční známka.

Na rozvoji různých alternativních možností dopravy se chce podílet i pražský magistrát, který ale plány minulého vedení na pronájem elektromobilů zrušil. „Cílem je, aby město připravilo podmínky pro fungování různých druhů přepravy od různých dodavatelů, ze kterých by pak lidé mohli vybírat prostřednictvím mobilní aplikace,“ uvedl pražský primátor Hřib s tím, že konkrétní časový harmonogram magistrát zatím ještě nesestavil. Problematiku dopravy a parkování v hlavním městě má pražské zastupitelstvo řešit 15. května.

„V dnešní době nemá financování projektu carsharingu z městských peněz smysl, službu jsou schopné provozovat komerční firmy,“ uvedl pro deník E15 náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Jednalo by se podle něj pro město o vysoké podnikatelské riziko.

Více na https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/praha-zrusila-tendr-na-sdilena-auta-za-stovky-milionu-1357026

Anytime je jedním z největších poskytovatelů sdílených vozidel na světě a prvním nadnárodním hráčem, který se svým konceptem přichází do Česka. V příštích letech hodlá do rozvoje carsharingu v Praze investovat více než 700 milionů korun. „Služby v pronájmu aut jsme začali nabízet v roce 2012. Nyní provozujeme flotilu více než 8000 aut ve 14 městech ve čtyřech zemích,“ uvedl Alberto Trani, finanční ředitel skupiny Mikro Kapital Group, která Anytime vlastní.

V loňském roce využívalo podle údajů provozovatelů carsharingu celosvětově tuto službu sedm milionů uživatelů, v roce 2024 firmy počítají s třiceti miliony a velikost tržeb má vzrůst ze současných 6,5 miliardy eur na 16,5 miliardy. Carsharing je nejvíce rozšířený v japonském Tokiu, kde se tímto způsobem pronajímá 20 tisíc vozů. V Evropě je na špici italské Miláno se třemi tisícovkami sdílených aut.

V České republice podnikají ve sdílení aut s vlastním vozovým parkem například firmy Car4Way, Autonapůl a Ajo.cz. Celkově je v Česku přes 700 sdílených aut. Na tuzemském trhu funguje ještě sdílení aut mezi studenty Uniqway nebo projekt HoppyGo, který umožňuje sdílení soukromých aut, v tomto případě ovšem nejde o klasický carsharing.

Ze zprávy poradenské společnosti EY vyplývá, že 69 procent českých motoristů preferuje carsharing před klasickou autopůjčovnou. V Praze jezdí okolo 1,1 milionu aut, která denně najedou 23 milionů kilometrů. Ke konci roku 2017 připadal v Praze jeden automobil na 1,5 obyvatele. Obsazenost osobních aut při jízdách po městě se dlouhodobě pohybuje kolem 1,3 člověka na vůz. Hybridní vozy ve městech dokážou podle statistik automobilky Toyota jezdit 80 až 90 procent doby provozu na elektřinu. Vedle ekologičnosti a nízké spotřeby patří mezi další benefity hybridů nízké náklady na servis.