Do značkového servisu nepůjdu a záruku neztratím. Mýtus řeší výjimka Bruselu | E15.cz

Do značkového servisu nepůjdu a záruku neztratím. Mýtus řeší výjimka Bruselu

Ilustrační foto
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Miroslav Chaloupka, Mlada fronta

Miroslav Tryner

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Většina českých majitelů či provozovatelů nových aut se stále mylně domnívá, že pro udržení zákonné záruky musí jezdit výhradně do autorizovaného servisu. Navíc je o tom často přesvědčuje i prodejce. Už pět let ale platí bloková výjimka, která dává řidičům mnohem větší volnost ve výběru servisu. A bez sankcí.

„Bloková výjimka je legislativní úprava Evropské komise, která měla za úkol zvýšit konkurenci v oblasti prodeje a servisu motorových vozidel. Její označení je však poněkud zavádějící, spíš totiž evokuje nějaký zákaz či blokaci,“ říká Tomáš Kabrhel, manažer servisních koncepcí Elit.

Ve skutečnosti je to podle něj přesně naopak, protože něco povoluje. Většina lidí si blokovou výjimku spojuje s tím, že prodejce nových aut může pod jednou střechou nabízet vozy hned několika značek.

„Bloková výjimka však přinesla velmi důležitou změnu i do oblasti servisu aut a záruk, ze které opět profituje koncový zákazník,“ podotýká Kabrhel.

Důležitým datem se stal 1. červen 2010, kdy vešla v platnost nová směrnice týkající se výhradně servisu a oprav motorových vozidel plus obchodu s náhradními díly.

Toto nové nařízení totiž výrazně zjednodušilo přístup nezávislých autoservisů k originálním náhradním dílům, diagnostickým zařízením a nástrojům pro opravy automobilů.

Díky tomu mohou i neautorizované servisy provádět servisní prohlídky předepsané výrobcem vozidla, které jsou nezbytné pro splnění záruk.

Neznačkový servis musí splňovat podmínky

Jednoduše řečeno s novým autem nemusíte jezdit na pravidelné prohlídky do autorizovaného servisu. „I neznačkový servis totiž dnes může tuto službu zajišťovat, musí ale plnit tři základní podmínky: používat originální náhradní díly, postupovat podle postupů předepsaných výrobcem vozu a prohlídku zapsat do servisní knížky,“ vypočítává Kabrhel.

Pokud některý výrobce automobilů podle jeho slov podmiňuje zákonnou dvouletou či prodlouženou garanci tím, že majitel musí jezdit na pravidelné servisní prohlídky pouze do autorizované sítě, porušuje tím pravidla hospodářské soutěže.

Značkové servisy odliv nezaznamenaly

„Bloková výjimka EK, o které hovoříte, je platná. Po znovuotvření servisu, právě od roku 2010, nám zákazníci přibývají. Žádný odliv klientů jsme tedy za dobu platnosti výjimky nezaznamenali. Naopak jde o vzrůstající trend, na jkterém se může podílet více faktorů,“ odpověděl na dotaz E15.cz Jan Veis, vedocucí Škoda Auto Servisního centra Kosmonosy.

Negativní vliv výjimky z Bruselu nezaznamenali ani v pražském značkovém servisu Přerost a Švorc - auto.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah