Dobeš chce rozšířit mýto na silnice nižších tříd

Pavel Dobeš

Pavel Dobeš Zdroj: ctk

Priority v resortu dopravy jsou závislé na rozpočtovém rámci pro rok 2012. Dnes to při příležitosti uvedení do úřadu uvedl nastupující ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Některá témata bude nový ministr konzultovat se svým předchůdcem Radkem Šmerdou. Půjde například o problematiku převodu několika tisíc zaměstnanců Českých drah do Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Podle Dobeše nebude resort dopravy kopírovat program předchůdců na ministerstvu. „Nechci to stavět tak, že budu prosazovat Bártovu nebo Šmerdovu koncepci,“ uvedl.

Na rozdíl od Šmerdy hodlá Dobeš například prosazovat rozšíření elektronického mýtného na silnice nižších tříd, protože to vyplývá přímo z programu Věcí veřejných, kterým Dobeš dělá pražského manažera. Konkrétní podoba zpoplatnění silnic druhé a třetí kategorie bude ale tématem dalších diskusí, uvedl Dobeš.

Šmerda naopak nebyl příznivcem rozšiřování mýta. „Propočítáváme ekonomické možnosti jednotlivých variant. Rozšíření na silnice nižších tříd ale zatím vychází naprosto nesmyslně,“ řekl nedávno.
Ministerstvo prý začalo připravovat variantu jak za méně peněz získat co největší profit. Zatím vychází jako nejlevnější varianta rozšíření stávajícího systému mýtných bran,“ řekl tento týden Lidovým novinám nejmenovaný zdroj.

Rozšíření mýtného pro kamiony na silnice nižších tříd, jehož zastáncem je Dobeš, by podle předběžných propočtů ŘSD při průměrné sazbě kolem tří korun na kilometr mohlo vynést ročně 3,2 miliardy korun. Výběr mýtného letos na českých silnicích na konci června překročil částku čtyři miliardy korun, což je proti loňskému prvnímu pololetí o 30 procent víc.

Státního tajemníka chce Dobeš ještě dnes

Na ministerstvu dopravy Dobeš plánuje ještě během dneška obsadit post státního tajemníka, který bude ministrovým nejbližším spolupracovníkem. Předpokládá nicméně, že bude úzce spolupracovat také s prvním náměstkem Lukášem Hamplem. Kdo by měl do funkce státního tajemníka nastoupit, ministr zatím neuvedl.

Dobeš má základní znalosti z oboru, které jsou pro zastávání úřadu nezbytné, uvedl Nečas s tím, že Dobeš je nejmladším z jeho ministrů. Zároveň poděkoval odcházejícímu Šmerdovi, který ve funkci ministra působil od dubna a nahradil Víta Bártu.

„Co se týká mého nástupce, kdykoliv bude cokoliv chtít, jsem ochoten mu pomoci,“ řekl Šmerda. Důležitá je podle něj kontinuita programů v resortu. Zároveň ale nepředpokládá, že by Dobešovi radil z pozice náměstka nebo jiného interního zaměstnance ministerstva dopravy. Před nástupem do funkce ministra Šmerda na ministerstvu dopravy působil jako státní tajemník a náměstek ministra Bárty.

Do funkce ministra dopravy dnes Dobeše jmenoval prezident Václav Klaus. Společně s ním jmenoval vicepremiérkou místopředsedkyni Věcí veřejných Karolínu Peake. Vést by měla legislativní radu vlády. Příchod dvou nových ministrů VV byl součástí dohody koaličních stran o pokračování ve vládě.

Výměnu Šmerdy za Dobeše kritizují v otevřeném dopise premiérovi Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů spolu se Svazem podnikatelů ve stavebnictví. Podle nich je výměna výsledkem politického tlaku Věcí veřejných. Obávají se, že Šmerdou nastoupená koncepce bude změněna bez návazné kontinuity. Stát by měl pomocí investic stimulovat domácí ekonomiku a zaměstnanost, domnívají se svazy.