Doprava se chlubí, že vyčerpá všechny unijní peníze. Jde o 150 miliard

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Češi zřejmě dokonale vysají největší operační program pro období 2013 až 2015, kterým je Doprava. Všech nabízených zhruba 150 miliard skončí zalito v betonu a asfaltu na českých kolejích a dálnicích. Po posledním sčítání faktur to dnes oznámilo ministerstvo dopravy. Ve světle častého střídání ministrů, nedostatečné přípravy, zastavování staveb a unijních pokut se to jeví jako zázrak.

Ještě v průběhu letošního roku ministerstvo odhadovalo, že ladem skončí nejméně deset miliard korun. „Nejsou to nějaká kouzla, ale výsledek toho, že se v resortu začalo normálně pracovat a podařilo se rozjet další stavební projekty,“ uvedl ministr Dan Ťok, který rezort převzal před rokem.

Podle něj čerpání pomohl mimo jiné přesun části peněz ze silnic na železnici, která měla větší zásobu připravených projektů. Mohutně se tak začaly opravovat vedle koridorů i regionální tratě. I kvůli finiši v čerpání unijních peněz letos česká železnice zažila největší množství výluk v historii.

Staví se i na silnicích

Rozjela se ale řada staveb i na silnicích. Několikrát se poklepával základní kámen na jihočeské D3, dostavuje se D1 u Prostějova a D8 na severu Čech.

Ředitelství silnic a dálnic letos zahájilo dvacet stavebních akcí na silnicích první třídy a dálnicích. Loni to bylo pouze šest staveb. Ovoce horečné výstavby ale budou řidiči sklízet až za několik let, letos se nových kilometrů dálnic nedočkali.