Doprava ukazuje, že ekonomika jede z kopce

Historický motorový vlak

Historický motorový vlak Zdroj: wikimedia.org

Odvětví dopravy se tradičně považuje za jeden z nejcitlivějších lakmusových papírků ekonomiky. První letošní čísla ministerstva dopravy nenabízejí optimistický pohled. Všechny druhy dopravy zaznamenaly v prvním čtvrtletí významný pokles přepravených objemů zboží, silnice má dokonce nejhorší výsledek za poslední nejméně čtyři roky.

„Rozhodně to nejsou dobré zprávy. Je to neklamné znamení, že se evropská ekonomika zadrhává a v Česku je to vidět ještě silněji. Faktem je, že jedeme z kopce,“ řekl deníku E15 ekonom ze společnosti Cyrrus a člen NERV Jan Procházka.

Relativně nejhůře je na tom nejdražší letecké cargo, čeští dopravci odvezli od ledna do března pouhých dva tisíce tun, což je třetinový pokles. Podobná čísla má celá Evropa. O desetinu se snížil objem tovaru na korbách českých náklaďáků, železnice hlásí zatím sedmiprocentní pokles. „Ze statistik vyplývá, že pokles se týká především vnitrostátní dopravy a v tunokilometrech je také menší. Odvozujeme z toho, že to je známka útlumu především ve stavebnictví,“ řekl mluvčí sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Šéf největšího kamionového dopravce CS Cargo Jan Blaško v nedávném rozhovoru pro E15 uvedl, že pokles lze pozorovat především u rychloobrátkového zboží. Naopak automobilový průmysl stále ukazoval dobrou kondici. To nemusí platit věčně, ze západní Evropy přicházejí z tohoto odvětví stále horší zprávy.

O útlumu ekonomiky mluví i šéf železničního dopravce ČD Cargo Gustav Slamečka. „To samozřejmě ovlivňuje i průmyslovou výrobu a následně přepravy našich hlavních komodit,“ tvrdí Slamečka. Po kolejích například putovalo méně koksu či hnědého uhlí.

Samostatnou kapitolou je vodní doprava. Česko nemá jako jediný stát EU kvalitní přístup k moři po vodě. Labská doprava je kvůli chybějícímu jezu u Děčína odkázána na přírodu. „Čekáme vždy na vlnu po dešti,“ řekl šéf rejdařství EVD-Sped Lukáš Hradský. Podle něj je klesající objem zboží na Labi dán především redukcí flotily, kterou se za daného stavu nevyplatí udržovat.

Výkony českých dopravcůVýkony českých dopravců | E15

Na zhoršený stav hospodářství už reagovalo ministerstvo financí, když pro letošek vyměnilo růstovou předpověď za pokles, a to půlprocentní. „Snížení prognózy hrubého domácího produktu reflektuje prohloubení recese v prvním čtvrtletí a zhoršující se ekonomické klima v globální ekonomice,“ uvedl hlavní ekonom Patria Finance David Marek, který letos odhaduje pokles ekonomiky o jedno procento.