Tuzemský dopravce RegioJet snížil od dnešního dne cenu jízdného u pětice linek, na kterých dnes začala jezdit konkurence zelených autobusů německé společnosti Flixbus. Nižší jízdné v RegioJetu čeká cestující na linkách z Prahy do Brna, Českých Budějovic, Českého Krumlova, Plzně, Liberce a Karlových Varů. Nižší jízdné se má ale týkat jen takzvaných kreditových jízdenek, tedy jízdenek pro registrované zákazníky.
Důvodem oznámeného snížení cen je vstup konkurence. Flixbus záměr rozšířit síť spojení o 17 českých měst oznámil minulý týden. Kromě akční ceny 49 korun, za kterou bude na spojích k dispozici jen omezený počet míst, souhlasí ceny Flixbusu s výší cen, na které nyní zlevnil RegioJet.
Jedinou výjimkou je spojení z Prahy do Liberce, kde společnost Radima Jančury šla s cenou níže než konkurence.
Pro společnost Student Agency, která dopravu pod značkou RegioJet provozuje, nejde o první cenovou válku v autobusové dopravě. Už šest let trvají soudní spory mezi ní a společností Asiana, kterou žluté autobusy vytlačily z linky mezi Prahou a Brnem.
Kvůli zneužití dominantního postavení na trhu následně potrestal Student Agency Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pětimilionovou pokutou. Firma verdikt antimonopolního úřadu napadla u soudu, nicméně celý proces doposud není ukončen.
Podle antimonopolního úřadu nebyla pokuta udělena za nízké ceny, které byly výhodné pro cestující, ale proto, že jejich cílem bylo vytlačit z trhu konkurenci. Asiana po příchodu na linku nastavila ceny na 50 korunách.
Student Agency, která na trhu získala dominantní postavení, v reakci na to pro majitele kreditních jízdenek snížila jízdné ze 150 Kč na 50 Kč u spojů, které vyjížděly ve stejnou dobu jako autobusy Asiany. Poté, co Asiana z trhu odešla, se ceny zvýšily na 95 korun.
Podle Aleše Ondrůje tiskového mluvčího Regiojetu však za cíl nižšími cenami, které Regiojet zavedl v těsném sledu s rozšířením aktivit společnosti Flixbus, vytlačovat konkurenci jakkoli nemá.
„O nic takového nám nejde. Flixbus, který je dneska de facto monopolem v Německu, kde má 90 % trhu, sám avizoval, že chce české dopravce vytlačit z trhu a nasadil podnákladové ceny. RegioJet chce být v očích zákazníků stále dopravcem první volby a proto musí na vývoj trhu citlivě reagovat novými cenami a dalším rozšiřováním benefitů pro zákazníky," popisuje mluvčí.
Ohrazuje se také vůči dřívějšímu rozhodnutí antimonopolního úřadu. „ÚOHS jednak špatně vymezil trh a jednak nevzal v úvahu, že naše linka Praha - Brno nikdy nebyla ve ztrátě a tudíž i při nasazení cen, kterými jsme tehdy reagovali na vývoj na trhu, jsme nebyli podnákladoví," dodává.