Leo Express přebere německou železniční společnost Locomore, bude jezdit pro FlixBus

FlixBus Locomore

FlixBus Locomore Zdroj: FlixBus

Leo Express
Leo Express
Leo Express
Leo Express
Leo Express
12
Fotogalerie

Český dopravce Leo Express přebírá berlínskou železniční společnost Locomore, která je od května v insolvenci. Spolu s autobusovým gigantem FlixBus pak 24. srpna obnoví linku mezi Berlínem a Stuttgartem. Značka Locomore by měla zatím zůstat.

Start-up Locomore, na jehož vznik finančně přispěli příznivci železnice, začal spoj mezi německou metropolí a hlavním městem Bádenska-Württemberska provozovat v prosinci loňského roku, ale už v květnu se dostal do velkých finančních problémů a podal návrh na zahájení insolvenčního řízení.

“FlixBus nabídne všechny své prodejní platformy i marketingovou sílu, aby zajistil Locomoru dostatek cestujících a udržitelný provoz. Zároveň my i naši autobusoví partneři získáme integrací vlaků do naší sítě nové klienty,” sdělil E15 spolumajitel FlixBusu André Schwämmlein.

FlixBus přitom provozuje ojedinělý byznys model, když nevlastní žádné autobusy ani vlaky; na to si najímá partnery. Sama firma pak pouze buduje síť spojů, prodává jízdenky a zajišťuje marketing. S partnery si pak dělí výnosy v poměru zhruba 30:70, přičemž menší díl připadá na Flixbus. "Naším hlavním úkolem je ty autobusy naplnit cestujícími," doplnil Schwämmlein. 

O Locomore se podle německých médií ucházelo několik firem, včetně Leo Expressu. "Odevzdali jsme nabídku. Chceme si ponechat zaměstnance a řadu dodavatelů," řekl v květnu deníku Handelsblatt výkonný ředitel české firmy Peter Köhler.

Zatím se podle Spiegelu Leo Express dohodl s 15 zaměstnanci Locomore, s dalšími ještě jedná. Podle listu Die Welt bude zprvu jeden vlak jezdit čtyřikrát týdně ráno ze Stuttgartu do Berlína, a odtud pak zase zpět. Od září by vlak měl jezdit pětkrát týdně.

Locomore má pouze jednu soupravu, takže pro Leo Express jde spíše o symbolický průnik na německou železnicii.  

Spolupráce firem Leo Express a FlixBus by podle německých médií mohla znamenat alespoň částečnou konkurenci v dálkové železniční dopravě pro dominantní Deutsche Bahn. "Věříme v produkt Locomoru a společně s FlixBusem chceme zkombinovat dva ekologické druhy dopravy," sdělil dnes Köhler. Zatím přitom není jasné, zda vlaková souprava bude jezdit (podobně jako autobusy) v zelených barvách Flixbusu. "Zatím zůstaneme u značky Locomore. Společně s Leo Expressem chceme nejdříve zjistit, jak vše bude fungovat, a jak nastavit optimální kapacitu," řekla E15 mluvčí FlixBusu Nina Göbbelsová. Podobně spolupracuje FlixBus s rakouským železničním dopravcem Westbahn. FlixBus chce přitom všechny své železniční aktivity nově zastřešit značkou FlixTrain.

Spolupráce s Leo Expressem přitom pro Flixbus není nová. Až do května si firmy vzájemně prodávaly jízdenky a mezinárodní autobusy FlixBusu navazovaly na české vlaky LE. Jenže kvůli expanzi Němců na vnitrostání české linky spolupráce skončila. 

Leo Express zahájil činnost v roce 2013 jako železniční přepravce. Vedle osobních vlaků provozuje i autobusové linky. Loni svezl svými vlaky a autobusy 1,4 milionu cestujících. Společnost v roce 2016 vykázala ztrátu zhruba 110 milionů korun, meziročně jde o propad o deset milionů korun.

Ve stejném roce vznikl v reakci na deregulaci německého trhu i FlixBus. Letos provozuje na 1500 autobusů a očekává zhruba 40 milionů cestujících.