Dopravní federace: V kontrolních orgánech sedí příliš politiků

Vychází z analýzy nevládní organizace Naši politici, která se kromě institucí v dopravě zabývala obsazením rad například v Lesích ČR, u distributora paliv, společnosti Čepro, nebo ČEZ.
Příkladem kompletní výměny odborníků za politické nominanty je loňská obměna správní rady Správy železniční dopravní cesty. Vláda tehdy na základě návrhu exministra Antonína Prachaře vyměnila sedm členů. Za ČSSD tehdy přišli tři lidé, za hnutí ANO dva a KDU-ČSL pak má jednoho radního, uvedlo sdružení.
Zároveň poukázalo na skutečnost, že správa železnic je jedním z nejvýznamnějších zadavatelů veřejných zakázek, jen vloni na ně vydala více než 23,6 miliard korun.
Méně než v minulosti
„Dopravní zakázky v Česku trpí chronickými, dlouho neřešenými problémy. Kontrola veřejných zakázek se přitom těžko zlepší, pokud vláda nezačne lépe promýšlet i svou personální politiku u příslušných firem,“ uvedla Alena Vondroušová z Dopravní federace.
Současný podíl lidí provázaných s politickými stranami je ale o něco nižší, než tomu bylo v minulosti. Během vlády kabinetu vedeného Petrem Nečasem (ODS) přesahoval jejich počet v kontrolních orgánech firem a dalších státních organizacích více než polovinu členů.
Vysoké počty lidí spjatých s politickými stranami jsou podle sdružení i v dozorčích radách Českých drah a jejich dceřiné firmě ČD Cargo. S konkrétní politickou stranou bylo podle analýzy spjato pět z devíti lidí, kteří po personální obměně v roce 2014 zamířili do dozorčích rad obou firem.