Dostavět D1 chce 12 firem, Skanska srazila cenu na polovinu

Dálnice D1 (ilustrační foto)

Dálnice D1 (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-NC-SA 2.0: ntr23 via Flickr

Na stavbě jednoho z posledních chybějících úseků dálnice D1 z Přerova do Lipníka nad Bečvou může stát výrazně ušetřit. Do soutěže na stavbu, jejíž hodnotu odhadlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na 4,9 miliardy korun, se přihlásilo celkem 12 firem a sdružení. Ty nabízejí ceny většinou v rozmezí od 2,7 do 3,5 miliardy korun. Favoritem ve výběrovém řízení je prý Skanska.

Nižší nabídky proti projektové ceně si ŘSD vysvětluje podobně jako v minulosti snížením množství státních stavebních zakázek a s tím spojeným větším konkurenčním tlakem. „Daří se soutěžit ceny v rozmezí 60 až 75 procent očekávané vyhlášené ceny. Není to ale tak, že by tyto ceny byly neracionálně vysoko, ale opravdu jde o to, že konkurence a hlad po zakázkách je veliký,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Podle informací serveru idnes.cz má zakázku na dosah Skanska, která za práci nabídka nejnižší cenu 2,7 miliardy. Jak web upozornil, pro Skansku by to byla první velká zakázka od chvíle, kdy její bývalý šéf Dan Ťok usedl do křesla ministra dopravy.

Hned za Skanskou prý skončila Eurovia (2,88 miliardy) a sdružení Metrostav a Swietelski (2,98 miliardy), uvedl deník Dnes.

Seznam zájemců o stavební zakázku
Společnost M-Silnice, Berger Bohemia, SMP CZ, IDS - D1 Přerov - Lipník

Eurovia CS

Alpine Bau CZ

Společnost KARETA + MS - stavby, Přerov - Lipník

Dálniční stavby Praha

Skanska

Hochtief CZ

OHL ŽS

Společnost D1 Přerov - Lipník - IMOS & D.I.S

Společnost Metrostav + Swietelsky + Exmost, D1 0137 Přerov - Lipník nad Bečvou

Společnost pro D1 0137 Přerov - Lipník nad Bečvou (Colas a Porr)

MOTA - Engil Central Europe E Česká republika

Jedna z největších stavebních zakázek

Novostavba 14 kilometrů dálnice z Přerova do Lipníku je jednou z největších stavebních zakázek na tuzemských silnicích za poslední roky. Zakázku na stavbu dálnice mezi Přerovem a Lipníkem vypsalo ředitelství už v roce 2012, o rok později ale původní tendr zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s tím, že ŘSD v něm neposkytlo stavebním firmám dostatek času pro získání potřebných oprávnění, které po uchazečích požadovalo.

V Česku na celé D1 vedoucí v délce 377 kilometrů z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska chybí dobudovat u Přerova úsek z Říkovic do Lipníka nad Bečvou. Úsek mezi Přerovem a Lipníkem je částí této chybějící trasy.

Padesát let výstavby
Dálnice D1 se začala stavět v září 1967 na okraji Prahy, o dva roky později se začala budovat i výpadovka z Brna. Dálnice měla původně vést v délce přes 700 kilometrů přes Brno, Žilinu a Košice na hranice se Sovětským svazem. Po rozpadu federace byla přesměrována z Brna na Ostravu a polskou hranici, dodnes se tomuto úseku často říká původním označením D47. Po dostavbě bude D1 měřit 377 kilometrů, nyní chybí dodělat posledních čtyřiadvacet kilometrů.

Stát pomáhal firmám, které byly u zdržení prací na D1