Dostavět D1 chce 12 firem, Skanska srazila cenu na polovinu
Nižší nabídky proti projektové ceně si ŘSD vysvětluje podobně jako v minulosti snížením množství státních stavebních zakázek a s tím spojeným větším konkurenčním tlakem. „Daří se soutěžit ceny v rozmezí 60 až 75 procent očekávané vyhlášené ceny. Není to ale tak, že by tyto ceny byly neracionálně vysoko, ale opravdu jde o to, že konkurence a hlad po zakázkách je veliký,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Podle informací serveru idnes.cz má zakázku na dosah Skanska, která za práci nabídka nejnižší cenu 2,7 miliardy. Jak web upozornil, pro Skansku by to byla první velká zakázka od chvíle, kdy její bývalý šéf Dan Ťok usedl do křesla ministra dopravy.
Hned za Skanskou prý skončila Eurovia (2,88 miliardy) a sdružení Metrostav a Swietelski (2,98 miliardy), uvedl deník Dnes.
Seznam zájemců o stavební zakázku |
---|
Společnost M-Silnice, Berger Bohemia, SMP CZ, IDS - D1 Přerov - Lipník Eurovia CS Alpine Bau CZ Společnost KARETA + MS - stavby, Přerov - Lipník Dálniční stavby Praha Skanska Hochtief CZ OHL ŽS Společnost D1 Přerov - Lipník - IMOS & D.I.S Společnost Metrostav + Swietelsky + Exmost, D1 0137 Přerov - Lipník nad Bečvou Společnost pro D1 0137 Přerov - Lipník nad Bečvou (Colas a Porr) MOTA - Engil Central Europe E Česká republika |
Jedna z největších stavebních zakázek
Novostavba 14 kilometrů dálnice z Přerova do Lipníku je jednou z největších stavebních zakázek na tuzemských silnicích za poslední roky. Zakázku na stavbu dálnice mezi Přerovem a Lipníkem vypsalo ředitelství už v roce 2012, o rok později ale původní tendr zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s tím, že ŘSD v něm neposkytlo stavebním firmám dostatek času pro získání potřebných oprávnění, které po uchazečích požadovalo.
V Česku na celé D1 vedoucí v délce 377 kilometrů z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska chybí dobudovat u Přerova úsek z Říkovic do Lipníka nad Bečvou. Úsek mezi Přerovem a Lipníkem je částí této chybějící trasy.
Padesát let výstavby |
---|
Dálnice D1 se začala stavět v září 1967 na okraji Prahy, o dva roky později se začala budovat i výpadovka z Brna. Dálnice měla původně vést v délce přes 700 kilometrů přes Brno, Žilinu a Košice na hranice se Sovětským svazem. Po rozpadu federace byla přesměrována z Brna na Ostravu a polskou hranici, dodnes se tomuto úseku často říká původním označením D47. Po dostavbě bude D1 měřit 377 kilometrů, nyní chybí dodělat posledních čtyřiadvacet kilometrů. |
Stát pomáhal firmám, které byly u zdržení prací na D1