DPP dostal pokutu za netransparentní tendr na dostavbu metra

Stanice Nemocnice Motol

Stanice Nemocnice Motol Zdroj: ctk

Dopravní podnik hlavního města Prahy dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 8,5 milionu korun. V zakázce na dostavbu metra A za 27,1 miliardy korun nestanovil transparentně způsob hodnocení nabídek u kritéria na plán organizace výstavby. Rozhodnutí není pravomocné, řekl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Dopravní podnik se s rozhodnutím ÚOHS teprve seznamuje, odvolání zváží.

„Zadavatel neuvedl dostatečně upřesňující údaje, aby byl předem znám způsob hodnocení podle tohoto dílčího hodnotícího kritéria,“ uvedl Rafaj. Podle něj firmy neměly konkrétní, přesnou a srozumitelnou informaci, které řešení bude považováno za nejvhodnější.

Hodnotící kritéria jsou podle ÚOHS klíčovou částí zadávací dokumentace. Jejich prostřednictvím dochází k hodnocení nabídek firem. Musí proto být přesně specifikována, transparentně stanovena a na základě toho také zpětně přezkoumatelná.

Vysoká a zároveň nízká pokuta

„Podle kritérií hodnocení definovaných v zadání veřejné zakázky probíhá hodnocení nabídek, jež je jednou z nejdůležitějších fází celého procesu zadávání veřejných zakázek a má bezprostřední vliv na výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl Rafaj.

Podle mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla se rozhodnutí ÚOHS váže k zakázce na stavbu části prodloužení metra A zadávané dopravním podnikem v roce 2009. „Byla zpracována řada odborných posudků a vyjádření odborníků, z nichž většina se přikláněla k názoru, že dopravní podnik při zadávání zakázky v roce 2009 postupoval správně,“ uvedl Štábl.

ÚOHS se podle něj téměř po ročním zvažování přiklonil k závěru, že některé podmínky zakázky nebyly formulovány dostatečně jasně. Dopravní podnik zváží odvolání. Mluvčí uvedl, že pokuta byla uložena při spodní hranici a tvoří 0,06 procenta z ceny díla. Sankce je ale jednou z nejvyšších, jaké ÚOHS letos uložil.

Výhrady měl i NKÚ

Prodloužená trasa metra A byla pro cestující otevřena letos 6. dubna a zlepšila dopravní obslužnost zejména východní části Prahy 6. Náklady na celý projekt dosáhly asi 19,5 miliardy korun. Tendr vyhrálo sdružení metro V. A (Dejvická-Motol), jež je tvořeno společnostmi Metrostav a Hochtief CZ.

Na problémy s dostavbou metra A nedávno poukázal i Nejvyšší kontrolní úřad. Kritizoval, že na základě stávající legislativy nemohl plně prověřit účelnost a hospodárnost využití finančních prostředků. „Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve svém správním řízení prošetřil postup Dopravního podniku hlavního města Prahy alespoň z pohledu zákona o veřejných zakázkách,“ uvedl Rafaj.

Tendr vyhrálo sdružení metro V. A (Dejvická-Motol), jež je tvořeno společnostmi Metrostav a. s. a Hochtief CZ a. s. Nový úsek se čtyřmi stanicemi na trase A pražského metra byl zprovozněn letos 6. dubna.