Dráha na letiště získala další zelený souhlas

„Záměrem stavby je přímé napojení Letiště Václava Havla Praha na dálkovou železniční dopravu, nikoliv tedy pouze na regionální,“ zdůraznil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Jenže každý jásot by byl předčasný. Do roku 2015 se s financováním stavby podle Nováka nepočítá, ministerstvo chce následně na trať získat evropské peníze.
Správa železniční dopravní cesty jako budoucí investor navíc zadala v minulých dnech vypracování studie proveditelnosti, která má být hotova do konce června příštího roku. „Studie by měla také určit optimální způsob napojení na pražské letiště. V úvahu připadá trasa přes zastávku Dlouhá Míle k terminálu 1 nebo trasa, která by se odklonila z trati v odbočce Jeneček k terminálu 2,“ doplnil Novák.
Na modernizaci trati z Masarykova nádraží do Kladna by se měl podle nových plánů „přiživit“ i takzvaný Pražský semmering, tedy trať ze Smíchova do Hostivice. Ta by rovněž měla projít obnovou. Dráha na letiště patří do stejného soudku dopravních staveb jako například labský jez u Děčína, dostavba dálnice D11 do Hradce Králové nebo D8 přes České středohoří.
Hovoří se o ní už dvacet let, zatím ale nepokročila ani o píď. A to přesto, že podle memoranda z roku 2008, které podepsali například tehdejší středočeský hejtman Petr Bendl, ministr dopravy Aleš Řebíček nebo pražský primátor Pavel Bém se měli cestující svézt rychlodráhou na letiště už na Vánoce roku 2013. Sliby se ukázaly jako plané.
Kolem Prahy má vést rychlodrážní síť
Celý příběh dobře ilustruje skutečnost, že první etapa stavby z Prahy Bubnů do Ruzyně získala zelené „ano“ v procesu EIA už v roce 2008. Souhlas ale málem loni vypršel a složitě se prodlužoval o dalších pět let do roku 2016. Neexistence dráhy na letiště komplikuje i čerpání evropských dotací na novou výstavbu metra .