Dráhy a správa železnic na sebe svalují vinu za chaos v Úvalech

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Řada cestujících na trati mezi Prahou a Kolínem dnes proklínala České dráhy. Vlaky v oblasti Úval nabíraly nečekaná zpoždění, zhruba desítku osobních vlaků musely dráhy dokonce zrušit. České dráhy spatřují vinu na straně Správy železniční dopravní cesty, která v místě buduje koridor a plánuje výluky. Tak to i oznamovaly cestujícím.

Podle mluvčího drah Radka Joklíka neměl dopravce tentokrát dopředu vůbec tušení, že některé vlaky se na koleje nevejdou. „Povinností SŽDC je předem prověřit, zda všechny vlaky místem plánované výluky projedou, nebo zda bude nutné některé z nich odřeknout. O tom musí včas informovat dopravce. To se však v případě této výluky nestalo,“ řekl Joklík. Dráhy tak musely vybrané spoje odříkat na základě operativních žádostí dispečerů SŽDC a nestíhaly informovat své zákazníky.

Jenže správa železnic se brání. Podle ní byly výluky s dopravci řádně projednány. „Požadavek na nutnost zpracování výlukového jízdního řádu nebyl v tomto případě dotčenými účastníky (včetně ČD) vznesen. Pokud dopravce přijal v návaznosti na rozsah námi dopředu avizovaného omezení neadekvátní nebo nedostatečné omezení, nemůže z toho vinit SŽDC,“ řekl mluvčí správy železnic Marek Illiaš.

S komplikacemi musejí přitom cestující na stavbě prvního koridoru mezi Úvaly a Běchovicemi počítat i nadále. Od začátku března zůstane v provozu na tři měsíce jediná kolej, řada vlaků bude jezdit odklonem. „To je jako by se na D1 v Průhonicích nechal pouze jeden pruh v každém směru,“ uvedl úředník ČD.

Dráhy si na špatnou spolupráci se SŽDC nestěžují poprvé. Kritika se na správce železnic snesla i v případě výluky na pražském hlavním nádraží kvůli rekonstrukci střechy. Drahám vadilo, že změny nebyly už v prosinci zakomponovány v jízdním řádu. Cestující přitom letos čeká rekordní počet výluk, neboť železničáři mají poslední možnost utratit na stavbách evropské peníze ze starého operačního programu.