Dráhy chtějí po Stadleru sto milionů, první spor ale prohrály

Společnost Stadler Rail vyrobila tento částečně nízkopodlažní motorový vůz, který nese název Regio-Shuttle RS1

Společnost Stadler Rail vyrobila tento částečně nízkopodlažní motorový vůz, který nese název Regio-Shuttle RS1 Zdroj: České dráhy

Společnost Stadler Rail vyrobila tento částečně nízkopodlažní motorový vůz, který nese název Regio-Shuttle RS1
Dvoupatrová souprava od švýcarské firmy Stadler trochu připomíná pražské příměstské vlaky City Elefant
Souprava Regio Shuttle (Bodensee-Oberschwaben-Bahn) od společnosti Stadler Regio
Souprava Regio Shuttle (Regentalbahn AG) od společnosti Stadler Regio
Souprava Regio Shuttle (Agilis) od společnosti Stadler Regio
10
Fotogalerie

Český železniční dopravce vede s německým výrobcem celkem pět sporů. První prohrál.

Kromě dlouhodobých miliardových pří se Škodou Transportation se České dráhy pustily do série soudních sporů s dalším dodavatelem vlaků, německou firmou Stadler Pankow ze švýcarské skupiny Stadler Rail. Celkem jde o pětici soudních žalob, jež se týkají dodávky 33 motorových vlaků z počátku tohoto desetiletí. 

První malý spor o milion korun dráhy ve středu u Městského soudu v Praze prohrály. „Předmětem je úhrada smluvních pokut v souvislosti s dodávkou a provozem motorových vozů pro kraje Liberecký a Vysočina. S ohledem na to, že se jedná o soudní spory probíhající, nebudeme je více komentovat,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Zmíněná dodávka vlaků měla hodnotu 1,8 miliardy. Dráhy se teď snaží prostřednictvím soudů vymoci pokuty v celkové výši sto milionů korun.

Důvodů je více, primárně se ale zřejmě týkají zpožděných dodání vlaků a potřebných dokumentů, což dráhy vehnalo do sporů s kraji, především s Libereckým. „Jde o splnění parametrů garantované provozuschopnosti,“ doplnil Šťáhlavský. Soudní tahanice je teprve na začátku, žaloby leží bez verdiktů u prvních instancí.

Až na jedinou – tu nejmenší. Dráhy se jí domáhaly úhrady škod ve výši jednoho milionu, které údajně vznikly tím, že Stadler dodal některé vozy s vadnou technickou dokumentací. Dráhy tak musely po určitou dobu vysílat na tratě druhé strojvedoucí.

Tím jim vznikly zmíněné vícenáklady. Soudkyně pražského městského soudu Marcela Kučerová potvrdila výrok první instance a dala za pravdu Stadleru. Podle ní drahám faktická škoda nevznikla. ČD tak zbývá už jen dovolání k Nejvyššímu soudu. Deník E15 v této souvislosti oslovil právníky obou stran, ti ale věc nechtěli komentovat. Nevyloučili nicméně, že celá série sporů může skončit i dohodou.