Dráhy loni uzavřely kontrakty na modernizaci vozů za 11,3 miliardy

motorové vozy řady 810

motorové vozy řady 810

České dráhy loni uzavřely kontrakty na modernizaci vlakových souprav v hodnotě 11,248 miliardy korun. Dodavatelé v jejich rámci dodají 345 vozů. Jde o historicky rekordní rozsah uzavřených kontraktů. V 65 procentech jde o nová vozidla, ve zbytku případů jde o modernizaci.

Na sedmi kontraktech se podílí šest různých partnerů. Jsou jimi Škoda Vagonka, Pars nova, Pesa Bydgoszcz, Siemens, ŽOS Trnava a ÖBB. „Pokud bychom spojili jednotlivé dceřiné firmy holdingu Škoda Transportation, pak jde o pět různých partnerů,“ uvedl mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský.

Z hlediska objemu finančních prostředků dráhy uzavřely nejvyšší smlouvu se společností Siemens. Za dodávku 16 vozidel Viaggo Comfort jí zaplatí 4,9 miliardy korun. Druhý nejvyšší kontrakt byl uzavřen se Škodou Vagonkou.

První vozy ze smluv uzavřených v roce 2011 budou k dispozici letos. Do provozu by měla být nasazena prakticky všechna modernizovaná vozidla Regionova i první regionální soupravy LINK a RegioPanter. Jejich dodávky budou pokračovat také v roce 2013 a mají být dokončeny v roce 2014. V těchto letech budou dodány také jednotky Viaggio Comfort pro dálkovou dopravu a v letech 2012 až 2014 modernizované rychlíkové vozy z ŽOS Trnava.

V posledních třech letech dosahovaly uzavřené kontrakty na modernizaci vozidel Českých drah rekordních hodnot, upozornil Šťáhlavský. Souhrnná částka uzavřených kontraktů za roky 2009 až 2011 je téměř 28,5 miliardy korun.

České dráhy budou pokračovat v obnově vozidlového parku i v letos. V současné době běží několik výběrových řízení na modernizaci více než 150 klasických železničních vozů z přelomu 80. a 90. let pro dálkové i regionální vlaky.

Dráhy měly ke konci loňského roku 5152 vozidel, z toho 3064 osobních vagonů a 2088 lokomotiv. Průměrný věk vozidla byl 25,4 roku, u vagonů to bylo 28,7 roku a u lokomotiv 20,5 roku. Na konci předloňského roku byl průměrný věk vozidla 26,9 roku.