Dráhy oprášily Esmeraldu, bude z ní vlak pro děti

Unikátní motorák Esmeralda

Unikátní motorák Esmeralda Zdroj: Ondrej Kubala

Unikátní motorák Esmeralda
Unikátní motorák Esmeralda
Unikátní motorák Esmeralda
Unikátní motorák Esmeralda
Unikátní motorák Esmeralda
5
Fotogalerie
Má zelenou barvu a existuje v jediném exempláři. Motorák zvaný po stejnobarevné hrdince mexické telenovely Esmeralda. A stejně jako ona se i český vlak dočká po řadě ústrků šťastného konce. Organizátor pražské integrované dopravy ROPID se dohodl s Českými drahami, že unikátní zelená souprava bude v létě jezdit jako dětský vlak z Prahy kolem hradu Okoř do Slaného a zpět.

Po dvou letech odpočinku v rakovnickém a lounském depu byl vlak na trati poprvé k vidění tuto středu při testovací jízdě. Měřilo se například, zda se vejde k nástupištím. „Souprava bude speciálně upravena pro děti. Uvnitř i z venku bude plná dětských motivů, uvnitř bude dětský koutek a spousta dalších překvapení pro děti. Bude to takový hrací vlak,“ uvedl manažer projektu za ROPID Ondřej Kubala.

Dětský vlak bude jezdit v sezoně o víkendech a svátcích namísto tradičního cyklovlaku. Ani cyklisté ovšem nepřijdou zkrátka, v soupravě bude řazen i jejich vagon. Tradiční cyklovlak směr Okoř vyjede letos poprvé už tuto sobotu, Esmeralda ho vystřídá někdy v průběhu jara. Loni vlak svezl přes šest tisíc cestujících a sedm set kol.

Esmeralda vznikla v roce 2001 v šumperských dílnách Pars nova přestavbou klasické červené lokálky poničené nehodou. Jde o prototyp. „Poznatky z této rekonstrukce byly použity při přestavbě vozů řady 810 na řadu 814, tedy jednotky Regionova,“ píše Wikipedie. Žluté Regionovy následně zaplavily české lokální tratě. Zelený vlak před svým odstavením byl k vidění na tratích kolem Rakovníka. Přísně železničářsky vzato je Esmeralda pouze první tažný vůz soupravy. Na druhé straně vlaku je rovněž unikátní a o rok mladší prototyp řídícho vozu zvaný Kasandra, uprostřed je klasický vagon.

„Jednotka byla v depu v Lounech a je provozní. Bez větších nákladů ji tedy lze nasadit na spoje Praha - Noutonice - Slaný jako cyklovlak, respektive dětský vlak,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Bez zajímavosti není ani zmíněná trať. S výjimkou letního víkendového cyklovlaku zde byla osobní doprava zrušena už před lety. Klíčový význam ale má pro nákladní dopravu, mimo jiné se tudy dopravuje letecké palivo na Letiště Praha. V létě jde až o tři vlaky s palivem denně.

Esmeralda bude první dětský vlak, zaměření na cestující s dětmi je ale patrné u všech dopravců. Dráhy mají ve vlacích dětské oddíly, v pendolinu jsou jejich součástí i hry, objednané Railjety ČD budou mít i dětské kino. Konkurenční Student Agency zase dnes oznámila, že začne na své spoje nově nasazovat vagony s hernou. Na druhé straně se prosazují i takzvané tiché oddíly, kde je třeba zapovězeno telefonování.