Dráhy podepsaly se Siemensem smlouvu o nákupu Railjetů | E15.cz

Dráhy podepsaly se Siemensem smlouvu o nákupu Railjetů

Railjet
Railjet
• 
ZDROJ: OBB

ČTK, vrb

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
České dráhy uzavřely smlouvu se Siemensem o nákupu 16 rychlíkových jednotek Railjet za zhruba pět miliard korun. Zatím chybí podpis rakouských drah ÖBB, které původně vlaky objednaly. Rakouské dráhy podepíšou pravděpodobně v pátek, kdy končí časově omezená nabídka Siemensu. Informaci serveru lidovky.cz potvrdil mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Uzavření smlouvy bude oficiálně oznámeno, až budou podepsáni všichni účastníci, dodal.

Cestu k nákupu 16 rychlíkových souprav Railjet po dlouhých tahanicích českých drah a plzeňské Škody Transportation otevřel minulý týden antimonopolní úřad, když definitivně zrušil předběžné opatření, které drahám zakazovalo obchod uskutečnit. Škoda Transportation, která tvrdí, že by byla schopna drahám dodat podobné vlaky levněji, se rozkladem snažila zvrátit rozhodnutí úřadu, který počátkem září celé správní řízení kolem railjetů zrušil. ÚOHS ale i rozklad zamítl.

České dráhy při koupi využijí opci rakouských drah, které v obřím tendru koupily desítky stejných vlaků a některé z nich nebudou potřebovat. České dráhy nabídku považují za výjimečně výhodnou, a proto na ni nevypsaly standardní výběrové řízení.

Postup drah poté napadl jejich tradiční dodavatel železničních vozidel, strojírenská společnost Škoda Transportation. Ta zpochybnila výhodnost nákupu souprav i argument časové omezenosti nabídky. Škoda požadovala vypsání výběrového řízení. Její námitky však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nevyslyšel a umožnil drahám obchod uskutečnit.

„Jsme stále přesvědčeni, že jsme schopni nabídnout alternativní a levnější variantu k Railjetům, a proto stále považujeme za chybu, že na zakázku v takové hodnotě nebylo vypsáno řádné výběrové řízení,“ řekla dnes mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

České dráhy plánují nové vozy nasadit na mezinárodních rychlících směřujících do Rakouska a Německa. Kvůli použití vozů na zahraničních železnicích požadovaly dráhy vozidla schopná jet rychlostí alespoň 230 kilometrů v hodině.

Autor: ČTK, vrb

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah