Dráhy zatím Škodě doplatek za prohranou arbitráž nepošlou

Nový šéf Českých drah Pavel Krtek

Nový šéf Českých drah Pavel Krtek Zdroj: ctk

České dráhy zatím nezaplatí Škodě Transportation inflační doplatek 628 milionů korun za prohranou arbitráž týkající se dodávek 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Prohlásil to předseda představenstva ČD Pavel Krtek. České dráhy nyní zvažují více možností, ve hře je například další jednání se Škodou o snížení uvedené částky.

„Ano, mohu potvrdit, že doplatek zatím nebyl uhrazen. Stále ale platí naše prohlášení, že jsme ochotni s Českými drahami jednat o vstřícných krocích,“ řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Rozhodnutí o platbě vychází z loňského verdiktu rozhodčího soudu, který ale ČD a ministerstvo dopravy zpochybňují. Jeho platnost už dopravce rovněž s napadl u běžného soudu.

Vyřešení tohoto soudního sporu je ale podle Krtka otázka několika let. ČD už škodě zaplatily 468 milionů z celkové více než miliardy miliardy korun. Tato částka byla podle Krtka exekučně vymahatelná, zatímco doplatek zatím vymahatelný není. O tom, jestli ČD v současné situaci uvedené peníze doplatit musí, má společnost několik právních posudků, které ale mají rozdílné vyznění.

Původní objednávka

České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jim dopravce nezaplatil, dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Tu Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje kompletně předělat.

Lokomotivy tuzemského výrobce zatím na plánované lince z Prahy do německého Hamburku jezdit nemohou. Nemají dosud potvrzení od správce německých kolejí DB Netz na provoz rychlostí 200 kilometrů za hodinu. V současnosti s nimi ČD mohou na německém území jet maximálně 120kilometrovou rychlostí, což ale neumožňuje plnit jízdní řád. Dopravce proto vlaky vypravuje se staršími typy lokomotiv, které ale v Drážďanech přepřahají za německé stroje. Podle smlouvy s německými drahami Deutsche Bahn musí ČD vlastní rychlostní lokomotivy na trať nasadit nejpozději na přelomu roku 2017/2018.