„Jsem přesvědčen, že zaměstnanci by alespoň jednoho zástupce v orgánech společnosti mít měli, byť zrovna v případě Českých drah mám intenzivní pocit, že zástupci zaměstnanců hájili spíše zájmy managementu a zájmy své než zaměstnanců,“ řekl deníku E15 ministr Zdeněk Žák.
Zmínka o „alespoň jednom“ zástupci je důležitá. V dozorčí radě drah totiž dnes sedí hned tři odboráři. A ti si svou sílu v radě hodlají zachovat. „Děkujeme panu ministrovi, že na nás tak myslí. Proti případné změně současného stavu se ale budeme bránit,“ reagoval předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.
Podle mluvčího drah Radka Joklíka se zatím změna stanov společnosti nepřipravuje. Ministerstvo dopravy jako vlastník podniku ji ale může připravit ze dne na den. Využít může třeba situace, kdy dvěma ze tří odborářských radních končí s koncem roku mandát.
Nádraží, která zůstala stát
Napětí mezi drážními odbory a vedením ministerstva se datuje od personálního zemětřesení v polovině prázdnin. Nový ministr nechal z velké části vyměnit dozorčí radu a následně představenstvo, odejít musel i generální ředitel Petr Žaluda. Dozvuky tsunami jsou patrné ještě dnes, kdy změny dolehly i ke střednímu a nižšímu managementu. Ministr má odborům za zlé, že se fakticky Žaludy zastaly, a obvinil je z hájení „vlastních zájmů a benefitů“. Odborům se zase změny nelíbí a plně nechápou jejich důvody. „Bývalému generálnímu řediteli se podařilo ekonomicky zprůhlednit a stabilizovat České dráhy, provést poměrně zásadní obnovu vozového parku i nemalého počtu nádražních budov. Za jeho vedení podnik získal zpět značnou část své dřívější vážnosti,“ uvedl člen dozorčí rady a místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun.