Ďuriš v DPP končí nadobro. Dopraváci jsou proti a hrozí stávkou

Jaroslav Ďuriš

Jaroslav Ďuriš Zdroj: Michael Tomes, E15

Představenstvo pražského dopravního podniku odvolalo z čela firmy generálního ředitele Jaroslava Ďuriše. Společně s ním byla odvolána i ekonomická ředitelka Magdalena Češková. Vedením DPP byl pověřen člen představenstva Ladislav Urbánek. Ďuriše již ve středu odvolala dozorčí rada z představenstva a v čele tohoto orgánu jej nahradil Martin Gillar z České pošty. Ďuriš nastoupil do čela největší městské firmy v Česku v říjnu 2013. Ďuriš se ke svému odvolání zatím nechce vyjadřovat.

Představenstvo rozhodovalo na mimořádném jednání. „Vzhledem k tomu, že dozorčí rada odvolala členy, předsedu a místopředsedkyni představenstva, bylo nutné bezodkladně zvolit alespoň jednoho nástupce. Dozorčí rada se změnami v představenstvu bude zabývat na příštím jednání.

Do té doby je mým úkolem zabezpečení chodu společnosti a seznámení se s interními procesy. Zároveň jsem poděkoval paní Češkové i panu Ďurišovi za jejich dlouhodobou práci pro DPP,“ uvedl Gillar. O dosavadním řediteli divize rozvoje a strategie České pošty Gillarovi se spekuluje jako o Ďurišovu nástupci v čele firmy.

Představenstvo se zároveň usneslo, že vedením podniku bude pověřen člen představenstva a dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek, Češkovou nahradí dosavadní vedoucí odboru účetnictví Marek Polický. Kdy bude zvolen nový ředitel DPP, zatím není jasné. Na to zareagovali dboráři dopravního podniku a vyhlásili stávkovou pohotovost. Odboráři se sešli na mimořádném jednání, znepokojila je možná destabilizace podniku. S ředitelem skončila v DPP také ekonomická ředitelka Magdalena Češková.

Je to varování, aby stávka nepřišla z čistého nebe, kdyby se objevily kroky k destabilizaci, řekl Obitko. Stávková pohotovost je časově neomezená. „Jakmile budou relevantně zodpovězeny všechny naše dotazy, pak ji samozřejmě ukončíme,“ řekl prezident odborů Jiří Obitko.V současné době si podle něj odboráři začali plánovat řadu schůzek s vedením včetně nového předsedy představenstva nebo náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD).

Odbory prý nejsou jednotné

Odbory ale nejsou ve stávkové pohotovosti jednotné. Základní organizace odborového svazu pohotovost prostřednictvím předsedy Luboše Olejára dementovala.

„Pokud takovou informaci zveřejnila jedna z 22 odborových organizací zde působících, pak o tom nikdo jiný neví než úzké vedení oné organizace,“ uvedl Olejár. Organizace, kterou vede, podle něj nevidí důvod k vyhlašování stávkové pohotovosti. „Rozhodně platí, že naprostá většina zaměstnanců nebude stávkovat kvůli zákonnému odvolání generálního ředitele,“ napsal Olejár.

Primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD) následně poslal zaměstnancům dopis, ve kterém uvedl, že se jich změny v podniku nedotknou. Stejně tak se prý nebude propouštět ani nepřijdou o benefity.

Dozorčí rada vyslovila ve středu nesouhlas se směřováním podniku, zároveň uvedla, že chce odvoláním Ďuriše urychlit transformaci DPP. Novými členy představenstva jsou právě Gillar a rovněž technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Praha jeho fungování dotuje více než 11 miliardami ročně.

Jaroslav Ďuriš
Datum narození: 24. prosince 1959

Vzdělání: vystudoval České vysoké učení technické v Praze (ČVUT).

Současná funkce: generální ředitel DPP (od října 2013), do dnešního odvolání byl také předsedou představenstva firmy.

Praxe: roku 1981 nastoupil do pražského dopravního podniku, v odštěpném závodě Metro působil v provozních a později manažerských pozicích, v letech 1997 až 2002 byl ekonomickým náměstkem, poté byl personálním ředitelem celého dopravního podniku; z DPP odešel v roce 2008, rok po nástupu generálního ředitele Martina Dvořáka; poté pracoval ve společnosti Skanska a také u několika výrobců železničního zabezpečovacího zařízení; od dubna 2012 byl rok a půl generálním ředitelem Dopravního podniku města České Budějovice.

Rodina: ženatý, má dvě dcery.
Ostatní:

- O místo šéfa pražského dopravního podniku se Ďuriš ucházel již na podzim 2012, vedení města ale tehdy dalo přednost manažerovi se zkušenostmi z Českého Telecomu a T-Mobilu Milanu Křístkovi. Ve funkci ale vydržel jen necelý rok.

- Za Ďurišova působení dokončil pražský dopravní podnik například nový úsek metra na trase A. Byla také uzavřena dohoda s dodavatelem nových tramvají, plzeňskou Škodou Transportation, na změně smlouvy. Nepodařilo se sice snížit počet objednaných jednotek Škoda 15T z původních 250, výrobce ale souhlasil s rozložením splátek při zachování ceny 19,2 miliardy korun a také slíbil lepší výbavu tramvají.
Výběr informací o posledních událostech v DPP:

- O Ďurišově odvolání se hovořilo loni na podzim, dozorčí rada DPP ale v říjnu o jeho konci nerozhodla. Krátce poté se rozpadla koalice na magistrátu, kterou se podařilo obnovit až po více než půl roce koncem dubna. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) loni obvinila Ďuriše z manažerských chyb a řekla, že ho chce odvolat. V médiích se psalo o tom, že o odvolání šéfa největší městské firmy v ČR usiluje předseda ANO Andrej Babiš. Babiš ale označil tyto informace za spekulace.

- DPP se v poslední době dostal do centra pozornosti i kvůli soutěži na nákup nových autobusů. Tendr na 150 kloubových vozů totiž v polovině března zrušil poté, co v soutěži zbyl ze tří uchazečů jen jeden, společnost SOR Libchavy. Nabídky zbylých dvou byly vyřazeny kvůli nesplnění podmínek.

- Obě vyřazené firmy si na postup stěžovaly. Mladá fronta Dnes v dubnu napsala, že před zrušením tendru si představitelé vysokomýtského Iveca (dříve Karosa; třetím uchazečem byl polský výrobce Solaris) stěžovali u prezidenta a premiéra na průběh soutěže, podle deníku také pohrozili omezením výroby z ČR.

- V dubnu představenstvo firmy odvolalo vedoucího odboru interního auditu Jana Kopeckého. Důvodem bylo podezření z toho, že se Kopecký účastnil schůzky s lidmi, kteří se snaží ovlivňovat v dopravním podniku zakázky. Na zmíněné schůzce se podle Českého rozhlasu sešli právník David Michal z kanceláře MSB Legal, podnikatel Jindřich Špringl a lobbista Pavel Dovhomilja.

- Poté, co dozorčí rada včera odvolala Ďuriše z představenstva, primátorka Krnáčová označila odvolání za správný krok. Mezi problémy Ďurišova vedení DPP jmenovala netransparentní výběr nového investičního ředitele či manažersky nezvládnutý spor s firmou Rencar, která provozuje reklamu v metru. Dozorčí rada uvedla, že důvodem odvolání je potřeba zrychlit modernizaci podniku a zároveň snížit náklady při zachování kvality služeb.

- Dnes by Ďuriš odvolán také z funkce generálního ředitele firmy. Společně s Ďurišem byla dnes z vedení DPP odvolána i ekonomická ředitelka Magdalena Češková. Vedením DPP byl pověřen člen představenstva Ladislav Urbánek. V čele představenstva Ďuriše nahradil dosavadní ředitel divize rozvoj a strategie České pošty Martin Gillar. Novým členem představenstva dozorčí rada zvolila také technického ředitele podniku Jana Šurovského.

- Magdalena Češková (51), která pracovala v ekonomickém oddělení firmy, se do užšího vedení dostala v prosinci 2011, kdy nahradila ekonomického ředitele Ivo Štiku, který rezignoval. Na jaře 2012 pak byla Češková několik týdnů dočasně pověřena řízením DPP (po odchodu generálního ředitele Martina Dvořáka v prosinci 2011 DPP krátce řídil Jaroslav Stůj). Řízením DPP byla dočasně pověřena i v srpnu 2012 (do října 2012), když představenstvo odvolalo generálního ředitele Vladimíra Liche.

- Dosavadní dopravní ředitel Ladislav Urbánek (63) je dlouholetým zaměstnancem DPP. Dopravním ředitelem je od června 2012, před tím byl šest let vedoucím jednotky Provoz Metro. Do dopravního podniku nastoupil v roce 1976 jako dozorčí stanice.

- Dosavadní ředitel divize rozvoj a strategie České pošty Martin Gillar (38) v minulosti působil ve statutárních orgánech několika společností. Mimo jiné byl místopředsedou představenstva ČD Telematika, kterou spoluvlastní České dráhy, a místopředsedou představenstva BSP Lawyer Partners a.s., která se zabývá hromadnou správou pohledávek. Působil i v poradenské firmě Legaldeal či ve společnosti Legalsoft.