Dvojnásobek. Levnější roční kupon pražské MHD si koupilo 163 tisíc lidí

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Euro Tomas Novak

V Praze si koupilo roční kupon na MHD 163018 cestujících. V porovnání s loňským rokem město zaznamenalo zhruba dvojnásobek držitelů ročních kuponů. Uvedl to náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Roční kupon letos město zlevnilo o 1100 korun na stávajících 3650 korun. Pražský dopravní podnik (DPP) sveze ročně více než miliardu cestujících. Bezplatnou MHD Praha nyní nezvažuje.

„Opoziční politici tady strašili, jaká to bude ztráta pro město. Při započítání všeho tu máme stoprocentní nárůst držitelů ročního kuponu a přesně to splnilo naše očekávání. Daří se nám, aby lidé měli MHD jako první volbu. Ukazujeme, že MHD je dobrá varianta,“ řekl Dolínek.

Podle Dolínka se tím uvolní zejména menší vedlejší komunikace. Navíc lidé ušetřili peníze. Praha a dopravní podnik spustí na webu kalkulačku, která každému přepočítá, na kolik je vyjde cesta v případě, že jede autem, nebo veřejnou dopravou. „Praha 4, která se stala businessovým centrem, je typickou ukázkou, kdy ten, kdo jede z Budějovické nebo Pankráce do centra vozem, vždy přijede se zpožděním,“ řekl Dolínek.

Dolínek: Při započítání všeho tu máme stoprocentní nárůst držitelů ročního kuponu a přesně to splnilo naše očekávání

Zlevnění ročního kuponu má současná koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN) ve svém programovém prohlášení. Zcela bezplatnou MHD Praha nyní nezvažuje, podle Dolínka na to nemá město dostatek financí.

Ve veřejné dopravě chce město usnadnit i pohyb pro cyklisty, pro něž by měla být doplňkem při jejich cestování po Praze. V první fázi v metru budou moci cyklisté nastoupit do všech dveří vlakové soupravy. Praha spustí v souvislosti s tím infokampaň, která Pražany upozorní, jak mají cestovat s bicyklem v metru, aniž by obtěžovali či ohrožovali ostatní cestující. „Je třeba apelovat na cestující, aby byli ohleduplní,“ řekl předseda magistrátní komise pro cyklodopravu Stanislav Kozubek.

Řediteli pražského dopravního podniku (DPP) Jaroslavi Ďurišovi, který vede podnik zhruba dva roky, přitom hrozí odvolání. Před dvěma týdny v rozhovoru s ČTK to řekla primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Jako důvod Ďurišova možného odvolání uvedla, že dopravce požaduje na příští rok od města o dvě miliardy více, než kolik má na letošní rok, kdy dostal asi 11 miliard.

Nevýhodné smlouvy DPP

Dopravní podnik, který zaměstnává přes 10 tisíc lidí, ekonomicky tíží řada nevýhodných smluv z minulosti. Potýká se mimo jiné s kontraktem na dodávku tramvají za zhruba 19 miliard korun. Po nedávno dostavěném prodloužení metra A, které provázely potíže, jej čeká stavba nové linky metra D. Náklady budou kolem 50 miliard korun.

Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, s nově otevřenými stanicemi metra A jde zhruba o 65 kilometrů, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku vloni skončilo se ziskem 316 milionů korun. Na jízdném firma utržila téměř 4,4 miliardy korun. Přepravila více než 1,16 miliardy cestujících. Od města dostal podnik na provoz asi 11,61 miliardy korun, což bylo zhruba o 810 milionů korun více než v roce 2013.