Ford zahajuje s Fieldsem novou etapu

Ford, ilustrační foto Ford Focus 1,6i EcoBoost

Ford, ilustrační foto Ford Focus 1,6i EcoBoost Zdroj: Autorevue

Jaroslav Matějka
Jedna z největších automobilek světa má nového šéfa. Třiapadesátiletý Mark Fields nahradil ve funkci generálního ředitele Fordu osmašedesátiletého Alana Mulallyho. Automobilka od Fieldse očekává dynamiku a tak jako dosud i bezmeznou oddanost značce. Post si vysloužil mimo jiné i za rekordní výsledky dosažené loni na severoamerickém kontinentu, ke kterým významně přispěl. Fordu vydělal před zdaněním 8,78 miliardy dolarů.

Jmenováním Fieldse končí pohnutá etapa v životě automobilky spojená se jménem Alana Mulallyho. Ten působil ve Fordu osm let a proslavil se tím, jak společnost provedl krizovými lety. Do Fordu přišel v roce 2006 z Boeingu. V témž roce detroitská firma zaznamenala obří ztrátu před zdaněním ve výši 15 miliard dolarů.

Mezi lety 2006 až 2008 Ford tratil 30,1 miliardy dolarů a výrobce stál před krachem. Když Mulally převzal kormidlo, Ford zastavil majetek, včetně uctívaného loga, za 23,5 miliardy dolarů a také začal prodávat aktiva. Zbavil se značek Aston Martin, Jaguar, Land Rover a Volvo, což mu umožnilo vyhnout se bankrotu a žádosti o vládní půjčku v krizovém roce 2008. Na rozdíl od značek General Motors či Chrysleru, které úpadek vyhlásily a vládními miliardami nepohrdly.

Pětiletý výdělek na úrovni 42 miliard

Tento postup se Fordu vyplatil. Za posledních pět let vydělal 42,3 miliardy dolarů a v loňském roce ohlásil zisk před zdaněním ve výši sedm miliard dolarů. K obratu přispěl Mulallyho plán nazvaný „One Ford“. Globální strategie spočívala v produkci identických aut pro celý svět. Postavil je na shodných podvozkových platformách, čímž ušetřil. Vlastně tak oprášil starou ideu z časů legendárního vozu Ford T. Do Spojených států začal Mulally také dovážet úspěšné modely vyvinuté pro Evropu.

Na druhé straně se ale Alanu Mulallymu i leccos nezdařilo. Prosadil se v USA, v Číně a Indii, vyhořel však v recesí sužované Evropě (byť nyní na starém kontinentu dochází k obratu).

Také jeho sázka na moderní technologie nepadla na úrodnou půdu. Infotainmentový systém MyFordTouch zákazníky neoslovil. Automobilka také dostala tvrdý direkt tam, kde by to čekala nejméně. Ford pasoval sám sebe na lídra v úspoře paliva, v ekonomice provozu. Ale 12. června musel poopravit údaje u šesti modelů, jejich spotřeba byla vyšší, než uváděl.

A zatím se Fordu také nedaří přesvědčit zákazníky, že pokud už by se měli rozhodnout pro luxusní vůz, musí to být Lincoln, který Fordu patří. Nový šéf Fields také může jen litovat, že Ford kdysi pustil dnes velmi ziskový Land Rover Jaguar. Ten prodal indické společnosti Tata Motors za 2,3 miliardy dolarů.

Mark FieldsMark Fields | Zdroj: reutersMark Fields