Česká republika má v Hamburku tři přístavní území: Sálský a Vltavský přístav, které k sobě přiléhají a byly propůjčeny Československu k užívání na základě Versailleské smlouvy, a samostatný Peutský přístav, který v roce 1929 Československo zakoupilo. Výstavba, kterou Hamburk plánuje v souvislosti s kandidaturou na pořádání olympiády v roce 2024, by omezila přístup k Vltavskému přístavu. Ten by mělo překlenout několik nových mostů.
„Deklarovali jsme zástupcům Hamburku, že bychom jako Česká republika v Hamburku rádi zůstali. Pokud Hamburk potřebuje naše přístavní území pro účely svého rozvoje, jsme ochotni ho vyměnit,“ řekl ministr. Výměna by se podle něj týkala Vltavského a Sálského přístavu.
Saalehafen|Saalehafen
„Zástupci Hamburku tuto naši ochotu přivítali a nabídli nám náhradní území, které je podle mě výhodnější než to současné. To znamená, že je možnost řešení s benefity pro obě strany,“ řekl Ťok. Dnes v doprovodu hamburských představitelů navštívil Vltavský přístav i nově nabízené území. „Dostali bychom území, které leží víc východním směrem a podle mě je lepší, protože nabízí větší perspektivy rozvoje,“ řekl ministr po prohlídce obou lokalit.
Detaily výměny je podle ministra ještě třeba dohodnout, dnes přijel do Hamburku jednat o první nabídce německého města. Nechtěl spekulovat o tom, jaké investice by si vyžádala úprava území, které Hamburk Česku výměnou za Sálský a Vltavský přístav nabízí.
Ťok: Jestliže myslíme vážně, že chceme splavnit Labe, potřebujeme mít na tom výstupu, tedy v Hamburku, dostatečné zázemí pro české loďaře
Ťok zdůraznil, že Česko má zájem využívat své přístavy v Hamburku dlouhodobě, určitě i po roce 2028, kdy vyprší platnost Versailleské smlouvy. „Jestliže myslíme vážně, že chceme splavnit Labe, potřebujeme mít na tom výstupu, tedy v Hamburku, dostatečné zázemí pro české loďaře,“ řekl.
„Česká vláda a ministerstvo dopravy chce definitivně udržet splavnost Labe jako důležité vodní cesty pro českou ekonomiku. My děláme kroky na naší straně a jednáme s Německem o tom, aby i oni udržovali Labe splavné na 150 centimetrech,“ řekl Ťok. „Tady v Hamburku jsme našli dobrého spojence, protože město Hamburk, na rozdíl od některých jiných částí Německa, má zájem na tom, aby se Labe používalo jako vodní cesta, aby z toho i pro Hamburk byl větší byznys,“ dodal.
Česko v uplynulých 15 letech do obnovy svých přístavních území v Hamburku neinvestovalo a tamní majetek chátral. Letos v červnu začalo Česko s rekonstrukcí, ve Vltavském přístavu má vzniknout nová manipulační plocha pro překládání zboží.