Indické dráhy testují vlaky se solárními panely. Výsledky jsou prý slibné

Vlak indických drah (ilustrační foto)

Vlak indických drah (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-SA 3.0: Jaaron95; Wikimedia

pav
Indické dráhy, jeden z největších světových železničních dopravců, už delší dobu hledají cesty, jak ořezat vysoké náklady na svůj provoz. Jedním z řešení bude zřejmě solární energie. Společnost, která denně přepraví 23 milionů lidí, oznámila, že nedávné testování vagonů osazených solárními panely přineslo „slibné výsledky“.

Už v roce 2013 se dráhy spojily s Technologickým institutem v Madrásu, kde bylo vyvinuto jednoduché zařízení na bázi solárního panelu. Technologie připevněná na střechy vagonů měla podle plánů dodávat energii na klimatizaci a osvětlení.

Pilotní projekt byl otestován letos na jaře v neklimatizovaném osobním vlaku na trase Rewari - Sitapur. Výsledky jsou prý příznivé, jak uvedlo indické ministerstvo železnic. Ukázalo se, že namontovaná zařízení vygenerovala 17 kilowatthodin elektrické energie, tedy dostatek na osvětlení uvnitř vagonů.

Související studie navíc ukazují, že díky použité solární technologii by mohl vlak snížit spotřebu nafty až o 90 tisíc litrů ročně. Rovněž by mohl snížit emise oxidu uhličitého o více než 200 tun ročně.

Indické dráhy chystají testování solárního zařízení ještě na dalších trasách, aby zjistily, zda je projekt životaschopný i ve větším měřítku.

Obří výdaje za energii

Výdaje za energie jsou v Indických drahách hned druhou nejvyšší položkou po mzdách zaměstnanců. Pro představu, v letech 2013 a 2014 dráhy spotřebovaly 17,5 miliardy kilowatthodin elektřiny, což představuje zhruba 1,8 procenta spotřeby celé Indie. Navíc spolu se zemědělským a energetickým sektorem patří dráhy do trojice největších spotřebitelů vody v Indii.

Není proto divu, že dráhy už delší hledají takové inovace, které by ohromné náklady snížily. Záleží ovšem na ceně. Všechny pokusy o ekologičtější provoz v minulosti narazily právě kvůli tomu. Vedení drah se totiž obávalo, že by kvůli inovacím muselo zvednout ceny jízdného. Přitom právě na levných tarifech indická železnice stojí a padá, jak napsal web Cleantechnica.com.

Jeden z největších zaměstnavatelů na světě
Indické dráhy jsou jedním z největších železničních přepravců světa, který na sebe poutá pozornost výrobců drážního vybavení ze všech světadílů. Jedná se o státního monopolního provozovatele železniční dopravy v Indii, pro něhož pracuje 1,4 milionu lidí, což jej řadí mezi desítku největších zaměstnavatelů světa.
Dráhy spravují 63 tisíc kilometrů tratí, elektrifikována je ale pouhá čtvrtina, dále vládnou flotile 7500 lokomotiv a 257 tisíců osobních i nákladních vagonů, spravují 6800 nádraží. Za rok přepraví jednu miliardu tun nákladu a téměř devět miliard pasažérů.