Jestli rozšíříte Heathrow, odejdeme ze země, hrozí British Airways Londýnu

Obrátí se British Airways k letišti Heathrow zády?

Obrátí se British Airways k letišti Heathrow zády? Zdroj: Heathrow Airports Limited

Britská vláda odložila nejméně do léta rozhodnutí o tom, zda povolí rozšíření letiště Heathrow, nebo dá přednost stavbě jiného letiště v okolí Londýna. Oficiálně kvůli obavám z dopadů na životní prostředí. Svou roli by ale mohl hrát i hlasitý odpor národního dopravce British Airways.

Pokud dá vláda zelenou stavbě třetí dráhy na Heathrow, Britsh Airways se z letiště stáhnou a přesunou svou činnost do Dublinu nebo Madridu. Oznámila to mateřská společnost dopravce International Airlines Group (IAG), podle níž by investice v odhadované výši 17,6 miliardy liber vedla k prudkému růstu výše letištních poplatků, které se následně promítnou do cen letenek.

„Nehodláme za to (novou ranvej – pozn. red.) platit a zcela určitě si nebudeme předplácet výstavbu nové infrastruktury. Proč by měli zákazníci IAG platit dnes za budoucí zákazníky?“ prohlásil šéf IAG Willie Walsh v reakci na rozhodnutí vlády o odkladu. Podle něj by se letištní poplatky ze současných zhruba 40 liber za zpáteční letenku zdvojnásobily.

Madrid nebo Dublin

„Někteří lidé si možná řeknou, že nemáme jinou možnost. My ji ale máme. Heathrow není jediným hubem IAG. Naše podnikání můžeme rozvíjet z Madridu, který má volné kapacity, nebo z Dublinu, kde existují plány na nákladově efektivní druhou ranvej,“ řekl Walsh.

Vazby Heathrow a British Airways jsou velmi hluboké. Aerolinky z letiště létají do 134 z celkových 204 destinací ve své nabídce a vlastní zhruba 40 procent slotů letiště. Pokud by dopravce letiště skutečně opustil, pravděpodobně by pominula potřeba jeho rozšíření.

Britská vláda zvažuje několik variant, jak zajistit letecké dopravě růst, kterému nyní klade překážky omezená kapacita Heathrow, nejvytíženějšího letiště v Evropě. Další možností je prodloužení jedné ze stávajících drah na Heathrow nebo rozšíření letiště Gatwick.

Vizualizace třetí dráhy na letišti HeathrowVizualizace třetí dráhy na letišti Heathrow | Heathrow Airports Limited Vizualizace třetí dráhy na letišti Heathrow

Kabinet premiéra Davida Camerona původně sliboval rozhodnout do konce roku a předpokládalo se, že dá na doporučení takzvané Daviesovy parlamentní komise. Ta přitom podpořila právě stavbu třetí dráhy na Heathrow, i když přímo nezavrhla ani zbylé možnosti.

Na vládu se kvůli odkladu snesla vlna kritiky od podnikatelů i opozice. Labouristé se domnívají, že Cameron váhá, aby zvýšil volební šance Zaca GoldSmitha, kandidáta konzervativců na londýnského starostu. Goldsmith je totiž známým odpůrcem rozšíření Heathrow.