Jižní část pražského okruhu bude o dvě miliardy dražší

Pražský okruh mezi Modleticemi a Slivencem, jenž spojil dálnice D1 a D5, je v provozu přes rok

Pražský okruh mezi Modleticemi a Slivencem, jenž spojil dálnice D1 a D5, je v provozu přes rok Zdroj: Sedmicka, Petr Topic

Výstavba jižní části pražského okruhu bude stát o téměř dvě miliardy korun více. Napsal to týdeník Euro. Vítěznou nabídku na stavbu úseku mezi Lahovicemi a Slivencem (514) podalo s cenou 6,8 miliardy korun bez DPH konsorcium Strabag-Hochtief-Max Bögl. Za výstavbu sousedního okruhu spojující Vestec a Lahovice (513) vítězná Skanska nabídla 4,5 miliardy korun. Už nyní je podle listu zřejmé, že část 514 bude dražší o více než miliardu korun a úsek 513 o téměř 900 milionů.

Obě stavby se překročením nákladů jen těsně vešly do maximálního povoleného limitu víceprací, který umožňuje zákon o veřejných zakázkách. Úsek mezi Lahovicemi a Slivencem skončil s tříprocentní rezervou, u části Vestec - Lahovice chybělo do hraniční částky jen půl procenta.

Úředníci si teď prý lámou hlavu nad tím, zda jsou všechny nároky stavebních firem oprávněné, a jak velké množství víceprací zdůvodnit tak, aby se to líbilo i Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), popřípadě evropským kontrolorům.

„Státní fond v tuto chvíli řeší problém tzv. víceprací na celém okruhu. Provádíme analýzu, nakolik byly jednotlivé práce nezbytné a jestli byly opravdu objektivně nepředvídatelné v době vypsání soutěže,“ řekl Euru ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. I pokud totiž stavba splní nepřekročitelný limit možného dvacetiprocentního objemu víceprací, může nastat problém v případě, že investor mohl dopředu předpokládat, že se bude muset něco 'dodělat'.

Pokud by se nepodařilo obhájit, že všechny práce navíc na okruzích byly tohoto rázu, musel by sám SFDI nebo ministerstvo dopravy podat podnět k šetření ÚOHS, které by v konečném důsledku mohlo vést až k vrácení evropských dotací. V úseku 514 činí evropská podpora téměř dvě miliardy korun, na část 513 přispěla unie 3,6 miliardy korun a na úsek 512 mezi Vestcem a dálnicí D1 dvěma miliardami korun.

Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že za stamiliony navíc, které bude muset proplácet zhotovitelům okruhu, mohou dílem nedokonalá legislativa a dílem zpřísněné normy na bezpečnost tunelů. „Vždyť my stavíme miliardové dálnice podle stejných zákonů jako rodinný domek. Jenže pokud bychom u dálnice čekali na všechna stavební povolení, kterých je třeba i několik desítek, ta první by nám propadla,“ uvedl pověřený ředitel ŘSD René Poruba.

Zdaleka největší položku znamená dodatečné rozhodnutí ŘSD rozšířit v tunelu Cholupice jednu troubu o 75 centimetrů. To stálo 417 milionů korun, spolu s technologií za 133 milionů korun vychází dílo o více než půl miliardy dráž proti původním propočtům. V Lochkovském tunelu (514) tyto změny znamenaly nárůst nákladů o 123 milionů korun navíc. Tuto stavbu ale notně prodražil biomost, který vyšel na téměř 92 milionů korun.