Kamiony se nezastaví, v pololetí přepravily nejvíce zboží v historii. V cenách se to ale tolik neprojevuje

kamiony MAN

kamiony MAN Zdroj: čtk

kamiony, doprava
kamiony, doprava
kamiony, doprava
Kontrola kamionů, ilustrační foto
Nákladní doprava
6 Fotogalerie

Tolik tun zboží jako letos se po českých silnicích ještě nevalilo. Automobiloví dopravci zažívají nebývalou konjunkturu, kterou táhnou především zakázky pro automobilový průmysl.

 

„Rosteme ve všech segmentech, ve vnitrostátní i mezinárodní přepravě a také v logistice. V poslední době jsme otevřeli tři nová logistická centra,“ uvedl generální ředitel C. S. Cargo Aleš Willert. Jeden z lídrů trhu má čtyřicet procent tržeb právě od automobilového průmyslu, který včera oznámil nový rekord ve výrobě v Česku. Výrazný podíl si drží i potravinářství a další rychloobrátkové zboží.

Podle čerstvých dat ministerstva dopravy převezli čeští silniční dopravci za pololetí přes 200 milionů tun zboží, což je meziročně o pět procent více a nový rekord. Tahounem je hlavně vnitrostátní doprava, dovoz a vývoz stagnuje nebo mírně klesá. „Jsou týdny, kdy jen díky mimořádnému úsilí a nestandardním postupům uspokojujeme potřeby zákazníků,“ doplnil spolumajitel společnosti O. K.

Trans Praha a šéf sdružení dopravců Česmad Bohemia Vladimír Starosta. Radost podnikatelům v oboru ale kalí hned několik nepříjemností. Nebývalá poptávka se neprojevuje v růstu cen tak, jak by si dopravci představovali. „Kde nejsou dlouhodobé smlouvy, tam samozřejmě dochází ke skokovému růstu ceny, u dlouhodobých kontraktů to ale bude mít zpoždění,“ uvedl Starosta. Podle Českého statistického úřadu ceny v odvětví, které ročně hlásí výnosy přes 650 miliard, letos stagnují.

Přeprava nákladuPřeprava nákladu | Zdroj: E15

Ještě více ale kazí dopravcům náladu všeobecný nedostatek řidičů. „V poslední době se také potýkáme s restriktivním postojem Evropské unie vůči dopravcům a s neoprávněnými zásahy do pravidel odměňování v jednotlivých členských státech,“ zmínil Willert vymáhání minimální mzdy v některých západoevropských zemích. Z růstu ekonomiky těží rovněž přeprava nákladů po železnici. V objemu nákladu poskočila v pololetí téměř o pětinu, čímž mírně zvýšila svůj podíl na celkových přepravách.