Kamiony se nezastaví, v pololetí přepravily nejvíce zboží v historii. V cenách se to ale tolik neprojevuje
Tolik tun zboží jako letos se po českých silnicích ještě nevalilo. Automobiloví dopravci zažívají nebývalou konjunkturu, kterou táhnou především zakázky pro automobilový průmysl.
„Rosteme ve všech segmentech, ve vnitrostátní i mezinárodní přepravě a také v logistice. V poslední době jsme otevřeli tři nová logistická centra,“ uvedl generální ředitel C. S. Cargo Aleš Willert. Jeden z lídrů trhu má čtyřicet procent tržeb právě od automobilového průmyslu, který včera oznámil nový rekord ve výrobě v Česku. Výrazný podíl si drží i potravinářství a další rychloobrátkové zboží.
Podle čerstvých dat ministerstva dopravy převezli čeští silniční dopravci za pololetí přes 200 milionů tun zboží, což je meziročně o pět procent více a nový rekord. Tahounem je hlavně vnitrostátní doprava, dovoz a vývoz stagnuje nebo mírně klesá. „Jsou týdny, kdy jen díky mimořádnému úsilí a nestandardním postupům uspokojujeme potřeby zákazníků,“ doplnil spolumajitel společnosti O. K.
Trans Praha a šéf sdružení dopravců Česmad Bohemia Vladimír Starosta. Radost podnikatelům v oboru ale kalí hned několik nepříjemností. Nebývalá poptávka se neprojevuje v růstu cen tak, jak by si dopravci představovali. „Kde nejsou dlouhodobé smlouvy, tam samozřejmě dochází ke skokovému růstu ceny, u dlouhodobých kontraktů to ale bude mít zpoždění,“ uvedl Starosta. Podle Českého statistického úřadu ceny v odvětví, které ročně hlásí výnosy přes 650 miliard, letos stagnují.
Ještě více ale kazí dopravcům náladu všeobecný nedostatek řidičů. „V poslední době se také potýkáme s restriktivním postojem Evropské unie vůči dopravcům a s neoprávněnými zásahy do pravidel odměňování v jednotlivých členských státech,“ zmínil Willert vymáhání minimální mzdy v některých západoevropských zemích. Z růstu ekonomiky těží rovněž přeprava nákladů po železnici. V objemu nákladu poskočila v pololetí téměř o pětinu, čímž mírně zvýšila svůj podíl na celkových přepravách.