Když bylo Porsche nejhůř, vsadilo na SUV. Bestseller Cayenne jej pak navrátil mezi elitu

Porsche Cayenne III

Porsche Cayenne III Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Porsche Cayenne III
Porsche Cayenne III
Porsche Cayenne III
Porsche Cayenne III
Porsche Cayenne III
20
Fotogalerie

Už ve starověké Číně sloužila kajenská paprika ke zlepšení krevního oběhu. Fungovala tehdy a obstojí i dnes, třeba i ve formě Porsche Cayenne, jež je dle marketérů určené pro cestovatele stejně zapálené jako rudá paprička. Na to, že právě první SUV v historii Porsche zachrání neprospívající automobilku ze Stuttgartu a rozproudí oběh desítkám tisíc kupců každý rok, by si před dvaceti lety vsadil málokdo. Automobilce ale tenhle nápad vyšel.

Model, který se vloni stal bestsellerem, si paradoxně krátce po svém prvním uvedení na trh na přelomu století vysloužil označení nejnenáviděnějšího Porsche všech dob, nebo dokonce historického omylu značky. Načež světové automobilky započaly dlouhou a stále nekončící éru sportovně užitkových vozů. Porsche nebylo tím, kdo se mýlil, naopak předběhlo dobu.

Loňský bestseller

Cayenne, jež loni oslavilo dvacáté narozeniny, se tedy na jednu stranu nikdy nestane nejoblíbenějším modelem skalních fanoušků značky. Není takovým ani pro autora tohoto textu, který si vůz mohl osobně vyzkoušet. Dokonce se k těm nejpopulárnějším ani zdaleka nepřiblíží. Ovšem na druhou stranu ho ve Stuttgartu, sídle automobilky, musejí stavět na piedestal. SUV opanovala celý trh i prodejní výsledky značky. Žádného jiného modelu Porsche loni neprodalo na světových trzích více než Cayenne. Modelu, který lze v tuzemsku pořídit v základní verzi za více než dva miliony korun, účet se ale může lehce přehoupnout i přes pět milionů – jako v případě verze Turbo GT.

Globální odbyt se loni zastavil na necelých 96 tisících kusů. Náskok na druhý nejprodávanější model značky Macan – rovněž SUV – tak činil téměř deset tisíc. Pro srovnání: legendární „devětsetjedenáctky“, která naopak pravděpodobně vévodí popularitě skalních fandů, se loni prodalo přes čtyřicet tisíc. Elektrický fenomén Taycan, jeden z nejrychlejších sériově vyráběných bateriových vozů, si odvezli majitelé v 35 tisících případech. Z Cayenne se stal trhák.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!