Klimatizace a wi-fi. Praha kosmeticky vylepšila smlouvu na tramvaje za 19 miliard

Tramvaj Škoda ForCity

Tramvaj Škoda ForCity Zdroj: Archiv E15

Pražský dopravní podnik a Škoda Transportation po několikaměsíčním vyjednávání ve čtvrtek uzavřou dohodu o úpravě problematické smlouvy na dodávku tramvají za 19,2 miliardy korun. Kromě rozložení splátek o další čtyři roky a zachování ceny se obě strany dohodly na lepší výbavě.

Plzeňská Škoda podle této dohody dodá soupravy s klimatizací a připojením na wi-fi. Zároveň prodlouží záruku pro již dodané tramvaje, které byly poruchové. „Podobu dohody nechceme zatím komentovat,“ řekla ČTK mluvčí skupiny Škoda Transportation Lubomíra Černá.

Smlouva z minulosti znamenala pro zadlužený dopravní podnik velkou finanční zátěž. V původním kontraktu z roku 2006 se město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma zavázalo odebrat 250 tramvají 15T ForCity. Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy korun. Nízkopodlažní tramvaje navíc od začátku vykazovaly technické problémy, podnik reklamoval třeba vadné brzdy.

Garance za odložené splátky

Původně se mluvilo o možnosti snížení počtu dodávaných tramvají. Tato varianta ale při vyjednávání padla. Dohoda o odkladu splátek se týká poloviny původního kontraktu, tedy 125 tramvají za zhruba devět miliard korun.

Podnik soupravy odebere mezi lety 2015 až 2018. Platit bude ale až do roku 2022. Ročně tak uhradí polovinu, tedy 1,14 miliardy korun. Výrobce tramvají si ale údajně vyžádal od Prahy garance za odložené splátky. Zastupitelé by o tom měli rozhodovat v červnu.

Praha dostane jen tříčlánkové soupravy

Už dřív se proslýchalo, že se debata vede také ohledně garance cen náhradních dílů a o možné spolupráci při prodeji nepotřebných tramvají 14T do některé z východních zemí. Dopravní podnik navíc údajně žádal o možnost odebírat kromě tříčlánkových souprav i dvou a čtyřčlánkové. Tyto možnosti ale podle zdroje ČTK nejsou zahrnuty v dohodě, která se ve čtvrtek uzavře.

Dopravní podnik provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.

Praha splatí tramvaje později. Musí ale odebrat všechny, jež objednala