Konkurence odvolání Žaludy vítá, politici žádají zdůvodnění

Generální ředitel Českých drah Žaluda

Generální ředitel Českých drah Žaluda Zdroj: E15 -Michael Tomes

Odvolání generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy konkurenti na železnici vítají. Jeho výměna za Dalibora Zeleného, jenž již ČD na přelomu tisíciletí řídil, podle nich může přinést větší ekonomickou racionalitu při nákupu vlaků a kvalitnější služby pro cestující.

Politici ale požadují zdůvodnění, proč bylo vedení ČD odvoláno. Nejostřeji vystoupili členové ODS. Dokud vláda nemá podporu Sněmovny, měla by se zdržet takovýchto personálních čistek, řekl dnes ČTK poslanec ODS a předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Václav Baštýř. To si myslí i místopředseda TOP 09 Jaromír Drábek.

Svého nástupce Zdeňka Žáka za personální změny kritizoval i bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Podle něj je vyloučené, že by nový ministr během čtrnácti dnů zvládl detailně prověřit jak profesní kvality členů dozorčí rady a představenstva, tak hospodaření tohoto gigantického podniku. Jeho počínání Stanjura přirovnal k dobyvatelskému chování.

Odvolání obhajuje Rusnok

Podle Drábka jsou změny ve vedení ČD nezodpovědné a unáhlené, do funkcí jsou podle něj dosazováni lidé z okruhu prezidenta Miloše Zemana. Připomněl, že Zelený byl šéfem ČD v době, kdy byl Zeman premiérem.

Prověřit důvody narychlo provedených personálních změn chce ale i opozice. Stínový ministr za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec se chce seznámit s podklady, které dozorčí radu k výměně vedení drah vedly, a pokud k ní neměla opravdu závažné důvody, bude požadovat vyvození osobní zodpovědnosti po těch, kteří takto rozhodli. Zároveň ale uznal, že odvolání představenstva je plně v kompetenci dozorčí rady, a věří, že provedené změny povedou ke stabilizaci firmy.

Odvolání Žaludy obhajoval premiér Jiří Rusnok. Podle něj byly změny učiněny proto, aby společnost neskončila podobně jako před časem zkrachovaná Sazka. „Je to zcela v souladu s mandátem, který máme. Jestliže vyhodnotily příslušné orgány situaci jako naléhavou, tak přijaly taková opatření, jaká přijaly,“ poznamenal předseda vlády.

Ztráta narůstá

Podle Žaludova největšího kritika z řad konkurenčních společností, majitele Student Agency a RegioJetu Radima Jančury sice odvolaný ředitel dokázal do železniční dopravy přinést více peněz, hospodaření státní společnosti se ale i tak za jeho šéfování potýkalo s propadem. Před jeho nástupem dosahovaly dotace do Českých drah z krajů a od ministerstva za objednávky vlaků 8,5 miliardy korun, dnes do ČD takto plyne téměř 12,5 miliardy korun, dodal. Loni ztráta z osobní dopravy překročila podle výroční zprávy půl miliardy korun a nákladní dopravce ČD Cargo se propadl do dvoumiliardové ztráty.

Šanci na zlepšení hospodaření v Českých drahách vidí majitel druhého z konkurenčních dopravců, firmy Leo Express, Leoš Novotný. ČD by tak podle něj mohly přestat jezdit se ztrátou na linkách, na kterých by soukromý dopravce mohl jezdit bez dotací.

Změnu vedení Českých drah odstartovalo úterní odvolání představenstva společnosti v čele s Žaludou. Následně dozorčí rada jmenovala nové představenstvo, které Žaludu odvolalo i z funkce generálního ředitele. Kromě nového ředitele drah Zeleného byli do představenstva státního dopravce jmenováni výkonný ředitel pro provoz a techniku ČD Daniel Kurucz a náměstek generálního ředitele ČD pro personální záležitosti Pavel Švagr.