„Rádi bychom posílili své pozice ve střední a východní Evropě. V rámci této snahy utratíme několik milionů dolarů, abychom se stali druhým největším akcionářem ČSA,“ uvedl v korejském listu Korea Times prezident dopravce Chi Chang-hoon. V tuzemsku na rozhovor upozornil server iHned.cz.
Prezident zároveň dodal, že Korejci se nebudou účastnit řízení Českých aerolinií. Korean Air mají podle svého šéfa investiční nabídky z celého světa, zatím však zůstane pouze u vstupu do ČSA. „Kvůli obrovské konkurenci nejsme nyní v pozici, že bychom si mohli dovolit nějaké další investice,“ uzavřel Chi téma české expanze.
Korean Air jsou partnerem ČSA v alianci SkyTeam. V Evropě létají do 12 měst, z toho je Praha jejich jediným cílem v bývalém východním bloku. Od léta navíc linku Praha – Soul posílí letadlo v českých barvách. Intenzivní spolupráci potvrzuje i sladění letových řádů navazujících linek obou firem v Praze a Soulu.
Vypadnou Qatar Airways?
Předběžný zájem o ČSA vyjadřovaly i Qatar Airways, zatím ale není jasné, zda nabídku podaly. Z některých jejich vyjádření lze dokonce usuzovat, že svou účast v privatizaci vzdaly. Český aeroholding nechává veškerou komunikaci na ministerstvu financí, jeho šéf Miroslav Kalousek se chce k privatizaci vyjádřit ve středu po jednání vlády.
Vstup Korean Air by mohl pro ztrátové hospodaření ČSA představovat dlouhodobě očekávané oživení, soudí výkonný ředitel Patria Finace Petr Kováč. „Prostřednictvím této akvizice Korean Air jasně říkají, že mají zájem na rozvoji ČSA,“ uvedl s tím, že hlavním přínosem pro tuzemského dopravce bude předpokládané propojení letových řádů. ČSA, které nyní podnikají převážně v Evropě na krátkých a středních tratích, by tak mohly získat cestující z Asie a Afriky, kde je Korean Air silný. Tito cestující by tak kvůli koordinaci letových řádů mohli ve větší míře přestupovat na lety ČSA.
Ani podle Tomáše Menčíka ze společnosti Cyrrus nebude mít zapojení Korean Air do vlastnické struktury ČSA negativní dopad. Zároveň ale upozornil na to, že ČSA nemají k dispozici dostatečně velkou letadlovou flotilu, aby mohly při chystané expanzi Korean Air do Evropy zajistit přepravní kapacity pro přestup cestujících na řadu destinací po Evropě. ČSA by budˇ musely výrazně expandovat, nebo musí Korean Air hledat ještě dalšího partnera, dodal.
Uchazeči o privatizaci Českých aerolinií (údaje z roku 2011):
Korean Air
Korejské společnosti se dlouhodobě daří provozovat jedinou úspěšnou linku z Prahy do východní Asie. Na linku Praha–Soul od v létě nasazuje Boeing 747. Firma je partnerem Českých aerolinií v alianci SkyTeam. |
---|
Počet letadel: 121 |
Tržby: 65 miliard korun |
Provozní zisk: 2,1 miliardy korun |
Počet cestujících: 23,3 milionu |
Qatar Airways
Společnost se sídlem v Dauhá expanduje a nevyhýbá se ani východní Evropě. Letos rozšiřuje svou síť linek do Polska, Srbska a Gruzie, rok předtím obsadila Bukurešť, Budapešť a Sofii. Má namířeno do aliance oneworld. |
---|
Počet letadel: 110 |
Tržby: - |
Provozní zisk: - |
Počet cestujících: 15 milionů |