Kraje se poperou o pět miliard na vlaky, dotační politika je nutí do tendrů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Khlok235, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

ilustrační foto
ilustrační foto
ilustrační foto
ilustrační foto
ilustrační foto
16 Fotogalerie

Obnova vlakového parku v regionech nabere v příštích letech trochu jiný směr, než tomu bylo dosud. Ministerstvo dopravy má pro vládu připravený materiál, podle kterého by se kraje měly podělit o zhruba pět dotačních miliard. 

Peníze přitečou z nového operačního programu Doprava a nahradí tak peníze ze zrušených regionálních operačních programů (ROP). Z těch získaly kraje od roku 2010 dle údajů MMR zhruba tři miliardy. Věc má ale hned několik podmínek a z krajů rozhodně nad vyšší sumou nezní jednoznačný jásot. Naopak.

„Pět miliard pro kraje je o ničem, celkový požadavek je zhruba 35 miliard, jen my bychom potřebovali pro elektrickou trakci 800 milionů korun,“ řekl deníku E15 poradce jihočeského hejtmana pro dopravu Ivan Študlar. Podle něj by si třináct krajů mělo rozdělit minimálně 15 evropských miliard. Jednotlivé kraje navíc nemají peníze jisté, budou se o ně muset utkat v otevřené výzvě. To je zásadní rozdíl oproti skončenému „ropáckému“ období.

„Takto není stále jasné, zda Ústeckému kraji budou přiděleny všechny finanční prostředky potřebné na jeho železniční projekty,“ uvedl náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Komínek. Přednost konkrétní přidělené částce by dal například i plzeňský hejtman Josef Bernard. Evropská komise navíc podmínila podporu nákupu nových vlaků i dalšími body. Ten zásadní zní, že vlaky budou muset provozovat vítězové soutěží, navíc na zmodernizovaných kolejích. To by například Ústecký kraj diskvalifikovalo, neboť tamní politici počítají i po roce 2019 s přímým zadáním.

Ministerstvo dopravy kritiku z krajů odmítá, podmínky si podle něj klade Evropská komise. „Bylo navíc iniciativou ministerstva dopravy, že vůbec vyčlenilo peníze na nová vozidla i pro kraje. Dříve v tomto programu žádná taková položka nebyla,“ doplnil mluvčí Tomáš Neřold. Materiál měla ještě před koncem listopadu schvalovat vláda. Protože ale zároveň obsahuje i celostátní otevírání trhu a takzvanou státní půjčovnu vlaků, která má řadu kritiků především v ČSSD, odstřelují jej ostatní ministerstva salvou připomínek. S těmi se bude muset MD nyní vyrovnat.