Králem světového trhu je Tesla Model Y, Toyota Corolla byla v těsném závěsu

Tesla Model Y

Tesla Model Y Zdroj: Tesla

Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI DSG
Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI DSG
Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI DSG
Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI DSG
Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI DSG
91 Fotogalerie
Roman Šitner

Podle dosud dostupných dat je nejprodávanějším autem světa loňského roku Tesla Model Y. Do první desítky se probojovalo i jedno v Česku vyráběné auto a jeden zástupce koncernu Volkswagen.

Článek vyšel na webu Auto.cz.

Žebříček sestavený portálem focus2move na základě dat z více než 160 trhů ukazuje jednak pokračující dominanci Tesly Model Y, ale hlavně velmi silnou pozici Toyoty. Z dat také vyplývá, že v roce 2023 nebyla jedničkou Tesla, jak se uvádělo, ale po započtení všech trhů těsně zvítězila Toyota Corolla.

Tesel Y se loni prodalo 1,09 milionu. V těsném závěsu byla Toyota Corolla, zde ale není jisté, zda se v číslech nemohl objevit i model Corolla Cross, který se na některých trzích neuvádí zvlášť. První trojici uzavírá taktéž s prodeji přes milion vozů Toyota RAV4. Dominance japonského výrobce je o to výraznější, že má narozdíl od Tesly širokou nabídku modelů všech velikostí. Do první desítky dostala největší automobilka světa ještě model Camry, který loni skončil osmý.

 

ModelProdejeMeziroční změna
1. Tesla Model Y1.090.000-1,2 %
2. Toyota Corolla1.080.000-3,1 %
3. Toyota RAV41.020.000+10,7 %
4. Ford F-series903.000+1,5 %
5. Honda CR-V739.000+4,2 %
6. Chevrolet Silverado640.000+1,5 %
7. Hyundai Tucson609.000-2,8 %
8. Toyota Camry580.000-9,1 %
9. BYD Song574.000+45,3 %
10. Volkswagen Tiguan543.000+10,5 %

V žebříčku jsou i dva vozy, které se mezi osobní auta občas nepočítají. Ford F-Series na čtvrtém a Chevrolet Silverado na šestém místě. S těmito vozy je to ale stále složitější – původně pracovní stroje se stále častěji prodávají jako ekvivalent luxusním SUV. Může za to i snaha obejít americké regulace, které se užitkových vozů v takové míře netýkají.

Jediným zástupcem čínských automobilek v první desítce je BYD Song. Neznamená to ale, že by čínské automobilky paběrkovaly. Jen je zde příliš mnoho značek a příliš mnoho modelů, proto se do globální elity probojoval jen jediný.

Česká stopa v žebříčku je poměrně malá. SUV Hyundai Tucson, sedmé nejprodávanější auto světa, se vyrábí i v Nošovicích. Jediným zástupcem evropských automobilek je Volkswagen Tiguan na desáté pozici.

Žebříček ukazuje, že se do něj lze dostat jen se silnými globálními modely nebo s extrémně silnou pozicí na jednom z největších trhů, což je příklad dvou amerických trucků. I když je třeba Škoda Octavia velmi úspěšná v Evropě, na první desítku by nestačilo ani zdvojnásobení prodejů. A podobné je to i s dalšími evropskými bestsellery.