Legenda pražské MHD končí, autobus Karosa B732 vyjede naposledy

Pražský dopravní podnik 19. dubna vyřadí z provozu autobusy Karosa B732, které v Praze jezdily již od roku 1987

Pražský dopravní podnik 19. dubna vyřadí z provozu autobusy Karosa B732, které v Praze jezdily již od roku 1987

Autobusy Karosa charakterizuje typický zvuk motoru
Národní podnik Karosa vznikl znárodněním továrny Josefa Sodomky ve Vysokém Mýtě v roce 1948
V padesátých letech se začaly vyrábět karoserie pro známý autobus Škoda 706 RTO s mimořádně dlouhou životností a revoluční konstrukcí. Výroba autobusu byla ukončena v roce 1971 a vyrobených kusů bylo 14451
V roce 1972 byla vybudována nová továrna, s kompletní moderní montážní linkou. V osmdesátých letech byla zavedena výroba autobusů nové řady 730 s dalším konstrukčním a technologickým zdokonalením. Byl použit motor Liaz uložený za zadní nápravou
Autobusy Karosa mají širokou fanouškovskou základnu, vysloužilé autobusy nezřídka končí v soukromých rukou
7
Fotogalerie
Legendární autobus Karosa B732 zítra sveze cestující naposledy, Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) z provozu vyřadí poslední tři kusy. Autobusy zmizí z ulic metropole po 26 letech, spolu s nimi končí i provoz městských autobusů s mechanickou převodovkou.

Vysloužilé vozy půjdou do prodeje, Dopravní podnik je chce nabídnout prostřednictvím obálkové metody. Pokud je nikdo nekoupí, čeká je ekologická likvidace. Celkem podnik odstaví 10 autobusů B732.

Vyřazení dalších vozů značky Karosa přijde podle mluvčí Anety Řehkové až v horizontu mnoha dalších let. V současnosti pražské ulice brázdí 450 Karos, a to včetně kloubových vozů. Poslední autobusy značky Karosa, typ B951E, podnik pořídil v roce 2006. „S B732 se loučí proto, aby nepřekročil průměrné stáří autobusů devět let a jednotlivé stáří autobusů 20 let,“ konstatoval vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů Jan Lebeda.

Autobusy Karosa B732 poprvé Dopravní podnik nakoupil v roce 1987, šlo o várku 107 vozů. Postupně vozový park rozšiřoval. V letech 1997 až 2002 prošlo 192 autobusů celkovou modernizací včetně namontování klimatizace u řidiče. Opravy prodloužily celkovou životnost vozů až na 20 let.

Ještě dnes si budou moci cestující užít jízdu v legendě na pravidelných linkách číslo 201, 175 a 256. Poslední vůz vyjede na svou pravidelnou trasu zítra v době od 14:45 do 17:06 hodin z Depa Hostivař.

V současné době eviduje pražský Dopravní podnik 1271 autobusů s průměrným stářím 8,78 let. Nejvíce zastoupeným typem je Citybus standard nízkopodlažní.

: